Η μαγευτική Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης που καθήλωσε εκατομμύρια (τηλε)θεατών κυκλοφορεί δισκογραφικά.

Λίγες είναι οι συναυλίες που μπορούν να ισχυριστούν ότι ελκύουν τεράστιο διεθνές ενδιαφέρον όπως η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Βιέννης.

Υπό την μπαγκέτα των κορυφαίων αρχιμουσικών του κόσμου, η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης υποδέχτηκε το νέο έτος με μία συναυλία στο χρυσοποίκιλτο σκηνικό του «Golden Hall» στο βιεννέζικο «Musikverein».

Η εκδήλωση μεταδόθηκε σε περισσότερες από 90 χώρες σε όλο τον πλανήτη και την παρακολούθησαν πάνω από 50 εκατομμύρια θεατών.

Η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία του 2017 διευθύνθηκε από τον Gustavo Dudamel, το νεότερο μαέστρο που έχει ηγηθεί της εκδήλωσης αυτής. Ο 35χρονος έχει επευφημηθεί ως το «νέο αίμα» στην κλασσική σκηνή, με την αλματώδη ανόδό του στην εμπροσθοφυλακή των αρχιμουσικών να είναι μοναδική. Έχει καθιερωθεί ως ένας από τους κορυφαίους και διασημότερους μαέστρους της γενιάς του.

Ο μαέστρος

Gustavo Dudamel - New Year's Concert 2017 - Vienna Philharmonic Orchestra - Hit Channel

Υπό την καθοδήγηση του Dudamel, οι συναυλίες μετατρέπονται σε εξαιρετικές εμπειρίες γεμάτες ενέργεια και πάθος, με κάθε μπάρα του πενταγράμμου να έρχεται στη ζωή. Πρόκειται για ένα μαέστρο με ειδική θέση στη σημερινή μουσική σκηνή. Μολονότι σημαδεύτηκε από την επίδοσή  του στην Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία, αυτό δεν είναι το πρώτο κονσέρτο του με τη Φιλαρμονική  της Βιέννης.

Ο Gustavo Dudamel είναι τακτικά φιλοξενούμενος διευθυντής αυτή της ορχήστρας παγκόσμιας κλάσης, τόσο στη Βιέννη όσο και σε περιοδείες. Διηύθυνε για πρώτη φορά την ορχήστρα το 2007, το 2010 επέστρεψε και το 2012 γοήτευσε ένα ευρύ κοινό στη Θερινή Νυχτερινή Συναυλία στη Βιέννη. Πιο πρόσφατα, εγκαινίασε τη σεζόν στο «Theater an der Wien», όπως επίσης και την παραδοσιακή Εβδομάδα της Βιεννέζικης Φιλαρμονικής στην Ιαπωνία το ίδιο έτος.

Ο Gustavo Dudamel γεννήθηκε το 1981 στο Barquisimeto της Βενεζουέλας και ξεκίνησε τη μουσική του εκπαίδευση εντός του τοπικού μουσικού προγράμματος για νέους «El Sistema». Στην ηλικία των 15 ετών, βρέθηκε στο βάθρο της Νεανικής Ορχήστρας «Simón Bolívar», ναυαρχίδα του έθνους και ορίστηκε Μουσικός Διευθυντής της το 1999. Κατά τη διάρκεια της 18ης σεζόν που διατελεί Μουσικός Διευθυντής του «El Sistema», εξακολουθεί να διευθύνει τη Συμφωνική Ορχήστρα «Simón Bolívar» στη Βενεζουέλα και σε περιοδείες ανά την οικουμένη.

Σε κάθε πτυχή του έργου του, ο Gustavo Dudamel καθοδηγείται από το όραμα της μουσικής ως κοινωνική δύναμη. Οπουδήποτε κληθεί να διευθύνει, ο Gustavo Dudamel επιχειρεί να εντάξει το κοινωνικό στοιχείο στο έργο του, είτε καθοδηγεί ως προσκεκλημένος νεανικές ορχήστρες είτε ενθαρρύνει κοινωνικά επικεντρωμένα μουσικά σχέδια είτε διασφαλίζει ότι οι νέοι από μειονεκτικές κοινότητες θα έχουν πρόσβαση στις συναυλίες του.

Με προσωπική πρωτοβουλία του, η Φιλαρμονική του Λοζ Άντζελες επέκτεινε δραματικά το πεδίο εφαρμογής των προγραμμάτων προβολής της κοινότητάς της, συμπεριλαμβανόμενου πιο αξιοσημείωτα τη δημιουργία της Νεανικής Ορχήστρας του Λος Άντζελες (YOLA) που επηρεάστηκε από τη φιλοσοφία του «El Sistema» της Βενεζουέλας, το οποίο ενθαρρύνει την κοινωνική ανάπτυξη μέσω της μουσικής. Με τη «YOLA» και ποικίλες τοπικές πρωτοβουλίες, ο Gustavo Dudamel πηγαίνει τη μουσική σε υποεξυπηρετούμενες κοινότητες του Λος Άντζελες.

Έχοντας συμπληρώσει οχτώ σεζόν ως Μουσικός και Καλλιτεχνικός Διευθυντή της Φιλαρμονικής του Λος Άντζελες, το συμβόλαιό του επεκτάθηκε έως τη λήξη της περιόδου 2021 – 22. Επίσης, ο Dudamel εμφανίζεται ως φιλοξενούμενος μαέστρος μαζί με τα διασημότερα μουσικά ιδρύματα του κόσμου και το 2017 περιοδεύει στην Ευρώπη με τη Φιλαρμονική της Βιέννης.

Η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης

Οι ρίζες της Φιλαρμονικής της Βιέννης εντοπίζονται στο 1842, όταν ο Otto Nicolai διηύθυνε ένα «Μεγάλο Κονσέρτο» με τα μέλη της όπερας της αυτοκρατορικής αυλής. Η εκδήλωση αυτή θεωρείται ως η καταβολή της ορχήστρας. Από την ίδρυσή της και έπειτα, η ορχήστρα έχει διοικηθεί από μία δημοκρατικά εκλεγμένη διοικητική επιτροπή και δουλεύει με καλλιτεχνική, οργανωτική και οικονομική αυτονομία.

Στον 20ο αιώνα, η Φιλαρμονική της Βιέννης είχε σημαντικές καλλιτεχνικές συνεργασίες με τους Richard Strauss, Arturo Toscanini, Wilhelm Furtwängler και – μετά το 1945 – με τα επίτιμα μέλη Karl Böhm, Herbert von Karajan και Leonard Bernstein. Η ορχήστρα έχει πραγματοποιήσει περίπου 7.000 συναυλίες σε όλες τις ηπείρους, ενώ παρουσιάζει την «Εβδομάδα της Φιλαρμονικής της Βιέννης» στη Νέα Υόρκη και την Ιαπωνία από το 1989 και το 1993 αντίστοιχα.

Η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία

New Year's Concert 2017 - Vienna Philharmonic Orchestra - Hit Channel

Η παράδοση της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας χρονολογείται από το 1941.

Η πρώτη συναυλία που σημάδεψε το νέο έτος έλαβε μέρος το 1939, όμως σε εκείνη την περίπτωση δόθηκε στις 31 Δεκεμβρίου. Ο πρώτος διευθυντής της ήταν ο Clemens Krauss, τον οποίο ακολούθησε το 1955 ο Willi Boskovsky. Από τότε και έως το 1979, ο Boskovsky διηύθυνε την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία περίπου 25 φορές. Η λίστα των αρχιμουσικών που προέδρευσαν σε μία Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία μοιάζει με βιογραφικό των κορυφαίων μαέστρων.

Η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία μεταδόθηκε για πρώτη φορά τηλεοπτικά το 1959. Η Φιλαρμονική της Βιέννης θεωρεί την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία ως ένα μουσικό καλωσόρισμα στον κόσμο που προσφέρεται μέσα σε πνεύμα ελπίδας, φιλίας και ειρήνης κατά την έναρξη της καινούριας χρονιάς.

Οι ηχογραφήσεις της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας αποτελούν μέρος των σημαντικότερων κυκλοφοριών στην αγορά της κλασικής μουσικής.

Η Sony Music είναι πρόθυμη να εξασφαλίζει ότι η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία είναι διαθέσιμη στο ευρύ και διεθνές κοινό.

Το «New Year’s Concert 2017», δηλαδή η ζωντανή ηχογράφηση της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας του 2017 από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης, κυκλοφορεί σε CD και σε ψηφιακή μορφή, ενώ θα διατεθεί και σε DVD και Blu-ray (από τις 27 Ιανουαρίου), σε βινύλιο (από τις 3 Μαρτίου) και σε ψηφιακό video μεγάλου μήκους (από τις 17 Φεβρουαρίου).

Η λίστα των έργων του «New Year’s Concert 2017»

Franz Lehár: Nechledil Marsch aus der Operette Wiener Frauen*
(March από την οπερέτα Wiener Frauen)

Émile Waldteufel: Les Patineurs (The Skaters). Walzer, op. 183*

Johann Strauß II:
‘S gibt nur a Kaiserstadt, ‘s gibt nur a Wien
(There’s Only One Imperial City, There’s Only One Vienna). Polka, op. 291

Josef Strauß
: Winterlust (Winter Joy). Polka (schnell), op. 121

Johann Strauß II

Mephistos Höllenrufe (Mephisto’s Calls from Hell). Walzer, op. 101
So ängstlich sind wir nicht! (We’re Not That Worried!). Schnell-Polka, op. 413

Franz von Suppé: Ouvertüre zu Pique Dame (Pique Dame Overture)*

Carl Michael Ziehrer
: Hereinspaziert! Aus der Operette „Der Schätzmeister“,
(Step Right Up! από την οπερέτα Der Schätzmeister). Walzer, op. 518

Otto Nicolai
: „Mondaufgang“ aus der Oper „Die lustigen Weiber von Windsor“ *
(Moonrise από την όπερα Die lustigen Weiber von Windsor)

Johann Strauß II
Pepita-Polka, op. 138*
Rotunde-Quadrille, op. 360*
Die Extravaganten. Walzer, op. 205 *

Johann Strauß I: Indianer-Galopp. op. 111

Josef Strauß: Die Nasswalderin (The Girl from Nasswald). Polka mazur, op. 267

Johann Strauß II
Auf zum Tanze! (Let’s Dance!) Polka schnell, op. 436*
Tausend und eine Nacht. Walzer nach Motiven der Operette «Indigo»
(One Thousand and One Nights. Waltzes έπειτα από θέματα από την οπερέτα Indigo)

Tik-Tak. Polka schnell, op. 365

* Πρώτη εκτέλεση σε Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Βιέννης.

Αφήστε το σχόλιό σας