HIT CHANNEL ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Φεβρουάριος 2013. Είχαμε την τεράστια τιμή να μιλήσουμε με έναν θρύλο της μουσικής: τον Tony Levin. Ο Tony είναι πρωτοπόρος στο ηλεκτρικό μπάσο, το Chapman Stick και το όρθιο μπάσο για περισσότερο από 40 χρόνια. Έχει μια πολύ επιτυχημένη καριέρα ως μέλος των King Crimson (από το 1981) και παίζοντας με τον Peter Gabriel (από το 1976). Έχει παίξει επίσης με τους John Lennon, Pink Floyd, Alice Cooper, Paul Simon, Tom Waits, Liquid Tension Experiment, L’ Image, Levin/Torn/White και φυσικά ως solo καλλιτέχνης. Μόλις κυκλοφόρησε το “Deep” με το progressive trio του, τους Stick Men (με τον Pat Mastelotto των King Crimson στα drums και τον Markus Reuter στην Touch Guitar). Κατά τη γνώμη μου, το  “Deep» είναι το καλύτερο album του 2013 απ’ όσα έχω ακούσει μέχρι στιγμής. Να σημειώσουμε ότι ο Tony Levin είναι 100% ανεξάρτητος καλλιτέχνης: δεν έχει μανατζαραίους, δεν ανήκει σε δισκογραφική για να μοιράζει διαφημίσεις στα Μέσα, δεν έχει άτομα για δημόσιες σχέσεις που να του κανονίζουν συνεντεύξεις, ούτε καν διαχειριστή για την ιστοσελίδα του. Τα κάνει όλα μόνος του. Ίσως γι’ αυτούς ακριβώς τους λόγους δεν διάβασα συνέντευξη του σ’ εγχώριο Μέσο. Διαβάστε τα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα που μας είπε:

 

tony1Είστε ικανοποιημένος με την ανταπόκριση που λάβατε μέχρι τώρα από τους οπαδούς και τον Τύπο για το albumDeep” των Stick Men;

Ναι, είμαι. Φυσικά, πάντα θα θέλαμε να έχουμε κάνει καλύτερα κάποια πράγματα σ’ένα  album, τουλάχιστον αυτό μου λέει η πείρα μου. Και στη σύνθεση και στην διαδικασία ηχογράφησης. Δουλεύεις πολύ σκληρά για να βγάλεις το καλύτερο που μπορείς, αλλά αν έχεις αρκετό χρόνο, υπάρχουν πάντα μικρά πράγματα που μπορείς να βελτιώσεις.

Το σημαντικό πράγμα για μένα είναι ότι μια κυκλοφορία συλλαμβάνει αυτό που είναι μοναδικό σε μία μπάντα, και σ’ αυτήν, ευτυχώς, περιέχεται πολύ καλογραμμένο υλικό. Νομίζω ότι επιτύχαμε και στους δύο τομείς -επειδή είχαμε παραπάνω χρόνο (αυτή τη φορά) για να αφοσιωθούμε στο album.

 

Δοκιμάσατε τίποτα στο studio για πρώτη φορά κατά την διάρκεια των ηχογραφήσεων του “Deep”;

Θα πρέπει να ανατρέξω στις σημειώσεις των ηχογραφήσεων για να είμαι βέβαιος. Ξέρω ότι όταν κάναμε το «μέρος της φάλαινας» για το “Whale Watch”, ξέθαψα κάποια πολύ παλιά πετάλια μου που δεν τα είχα χρησιμοποιήσει για πολύ καιρό (όπως τα Electroharmonix Graphic Fuzz) και τα συνδύασα με άλλα, χρησιμοποιώντας ξεχωριστά κανάλια – όλα αυτά για να βγάλω την αίσθηση του υποθαλάσσιου από το Stick μου. Δεν είμαι σίγουρος πόσο καλά τα κατάφερα μ’αυτό, αλλά είχε πλάκα όταν το προσπαθούσα!

Και έχουμε κάποια video clips του Markus εδώ στο studio μου, που με μαθαίνει το μέρος μου σ’ένα κομμάτι που έγραψε αυτός (το “Hide the Trees” ) και μου πήρε αιώνες να το μάθω. Φαίνεται αστείο τώρα, μιας και έχουμε παίξει το κομμάτι ζωντανά στην περιοδεία, και αυτό το κομμάτι είναι πολύ εύκολο για μένα τωρα. (Και άλλα μέρη από το album είναι πολύ μεγαλύτερες προκλήσεις!)

 

Με ποιον τρόπο γράφτηκαν τα κομμάτια του “Deep”; Μέσω τζαμαρίσματος ή ο καθένας έγραψε τις δικές του συνθέσεις;

Ποικίλει. Όπως ανέφερα και νωρίτερα, το “Hide the Trees” προήρθε από τον Markus, συμπεριλαμβανομένων και κάποιων μερών που έπρεπε να παίξω εγώ. Μου ζήτησε να προσθέσω μια μελωδία στο ήρεμο μέρος.. έτσι είναι ένα κομμάτι που αρχίζει με έναν μουσικό και γίνεται ομαδικό. Εγώ έγραψα όλο το “Whale Watch”, αλλά ζήτησα από τον Markus και τον Pat να βάλουν από πάνω τις ιδέες τους και έγινε, όπως ήλπιζα, ένα πιο δυναμικό κομμάτι. Το “Crack In The Sky” ξεκίνησε ως τζαμάρισμα, από μια ακολουθία ακόρντων που είχα στο μυαλό μου. Τα φωνητικά έγιναν πολύ αργότερα. Το “Concussion” είναι ένα κομμάτι του Markus. Το “On/Off” πάλι ο Markus μας το έφερε, ζητώντας μου να βρω μια μελωδία. Η συνεισφορά του Pat σε όλα τα τραγούδια είναι δυσκολότερο να την εξηγήσω, αλλά είχε πολύ ουσιαστικό ρόλο στην σύνθεση.

 

tony2Χρησιμοποιείτε το Internet εκτενώς για να επικοινωνήσετε το “Deepalbum και άλλα σας projects. Πιστεύετε ότι οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης βοηθούν πραγματικά έναν ανεξάρτητο μουσικό;

Δεν είμαι ειδικός στην κοινωνική δικτύωση, ή καλύτερα σε οποιοδήποτε είδος προώθησης -τείνω να εστιάζομαι στην μουσική και στις περιοδείες, που είναι αυτά που αγαπώ- η επικοινωνία για τις κυκλοφορίες είναι κάτι που απλά τυχαίνει να κάνω (φυσικά, αν κάποιος προτείνει έναν νέο τρόπο, συχνά τον δοκιμάζω). Αυτό που μας βοήθησε σ’αυτήν την κυκλοφορία είναι η χρήση του “Pledge Music”, το ότι ζητήσαμε από τους οπαδούς να συνεισφέρουν στην διαδικασία ηχογράφησης, και τους δώσαμε για αντάλλαγμα μερικές κόπιες από πράγματα νωρίτερα από το κανονικό. Αυτό μας έκανε να έχουμε καλύτερη μίξη, καλύτερο mastering, και άλλες επιλογές σχετικά με την κυκλοφορία που συνήθως δεν μπορούμε να τις πραγματοποιήσουμε.

Όσον αφορά το Διαδίκτυο το ίδιο, βρίσκω ότι με το να έχω την ιστοσελίδα μου είναι ένας υπέροχος τρόπος για να σπάσω το εμπόδιο μεταξύ του performer και του κοινού -να αφήσω τους ανθρώπους να δουν πως είναι στην περιοδεία όταν δεν βρισκόμαστε στην σκηνή, και ακόμα πώς ΑΥΤΟΙ φαίνονται σε μας από την σκηνή. Έχω πολύ ωραία ανταπόκριση όλα αυτά τα χρόνια που το κάνω αυτό και εκατομμύρια επισκέπτες, έτσι είναι πραγματικά υπέροχο.

 

Πρόσφατα τελειώσατε μια ακόμα περιοδεία με τον Peter Gabriel (Genesis). Πώς ήταν η ατμόσφαιρα πάνω στην σκηνή και εκτός σκηνής;

Είχε πολύ πλάκα, και πάνω στην σκηνή και όταν ταξιδεύαμε. Φυσικά, είμαστε όλοι καλοί φίλοι, αφού περιοδεύουμε μαζί από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, και με κάποιους από αυτούς του τύπους έχουμε περιοδεύσει πολλές φορές από τότε. Ο Peter δεν είναι απλά ένας τρομερός  performer και καλλιτέχνης, είναι ένας σπουδαίος τύπος που βρίσκεται τριγύρω σου. Ανυπομονώ για την περιοδεία στην Ευρώπη τον επόμενο Οκτώβρη, και μουσικά και προσωπικά.

 

Απολαύσατε την δημιουργία του Levin/Torn/White album; Υπάρχουν σχέδια για κάτι κανούργιο μ’αυτούς τους μουσικούς;

Αυτό ήταν ένα άγριο project (όπως ακούγεται!) Νιώθαμε πολύ καλά με τη μουσική που κάναμε -και πήραμε σπουδαία ανταπόκριση γι’αυτό από τους οπαδούς της progressive μουσικής. Δεν έχουμε σχέδια να περιοδεύσουμε με αυτό, ή να ηχογραφήσουμε ξανά- αλλά ποτέ δεν ξέρεις, στη μουσική βιομηχανία τι μπορεί να προκύψει. Ξέρω σίγουρα ότι είμαι αφοσιωμένος στο να κάνω ένα album με ένα διαφορετικό trio για να κυκλοφορήσει στο τέλος του έτους.

 

Νιώθατε καθόλου πίεση όταν ηχογραφούσατε το “A Momentary Lapse of Reason” των Pink Floyd, το πρώτο τους album χωρίς τον Roger Waters;

Ενδιαφέρουσα ερώτηση. Καμμία πίεση απολύτως -δεν είχα σκεφτεί την ιστορική του σημασία (ίσως είμαι πολύ βλάκας που δεν το σκέφτηκα!) Απλά πήγα εκεί με το μπάσο μου, θέλοντας να παίξω κάποια καλή μουσική. Ήταν πραγματική ευχαρίστηση να είσαι μέλος μιας τόσο τέλειας ομάδας κάνοντας αυτή την ηχογράφηση –μου φέρθηκαν τρομερά, και μόνο εξαιτίας του προγράμματός μου δεν μπόρεσα να τους ακολουθήσω στην περιοδεία που έγινε αργότερα εκείνη την χρονιά.

 

Είστε περήφανος για το κλασσικό status που έχει το “Discipline” album των King Crimson;

Δεν περνώ πολύ ώρα σκεφτόμενος γι’ αυτήν την κυκλοφορία ή οποιαδήποτε άλλα albums  από το παρελθόν. (Στην πραγματικότητα, μόνο όταν δίνω συνεντεύξεις μου περνάνε από το μυαλό!) Ένιωθα καλά για την μουσική που κάναμε τότε, και όταν σκέφτομαι για την 80’s εκδοχή της μπάντας, το κυριότερο πράγμα για μένα είναι το πόσο τυχερός ήμουν που έμπλεξα με τόσο σπουδαίους και καινοτόμους μουσικούς. Ο Adrian Belew, ο Robert Fripp, και ο Bill Bruford , ο καθένας είχε μια διαρκή επιρροή στο παίξιμό μου από τότε.

 

tony2Ήταν έκπληξη για σας όταν προσκληθήκατε για να παίξετε στο “Double Fantasy” album του John Lennon;

Δεν θα χρησιμοποιούσα την λέξη «έκπληξη». Βλέπεις, αν είσαι ένας ανεξάρτητος μουσικός, όλη η επαγγελματική σου ζωή αποτελείται από προσκλήσεις για να μπεις σε νέες μουσικές καταστάσεις- έτσι αυτό είναι αυτό το οποίο κάνεις. Είτε ο καλλιτέχνης είναι διάσημος είτε όχι, δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία γι’ αυτό το είδος του μουσικού. Κοιτάζοντας πίσω τώρα, φυσικά, υπάρχει ένα ιστορικό στοιχείο σ’αυτό και δεν μπορώ να το αρνηθώ. Πάλι, ήμουν πολύ τυχερός για να περιληφθώ σ’αυτή την ηχογράφηση -σε πολύ μεγάλο βαθμό κατά τύχη, και το συγκαταλέγω ως μια πολύ ξεχωριστή εμπειρία.

 

Πώς ήταν ο John Lennon ως άτομο και ως συνεργάτης;

Είχε πολύ πλάκα, ήταν γεμάτος ενέργεια και θετικές ιδέες. Ήταν φανερά ευγνώμων που γύρισε πίσω στο studio κάνοντας ένα δίσκο (σ.σ: ήταν για πέντε χρόνια εκτός ηχογραφήσεων, από το “Rock ‘n’ Roll” album του ’75), και είχε να κάνει προτάσεις σε όλους τους μουσικους. Ένιωθα ότι υπήρχε αμοιβαίος σεβασμός, και ήμουν, φυσικά, πολύ ικανοποιημένος που άκουσα αργότερα στην διαδικασία ηχογράφησης ότι έβαλε πνευστά πάνω σε μια από τις μπασογραμμές μου. Τα λόγια του σε μένα, όταν πρωτοσυναντηθήκαμε, ήταν «Μου λένε ότι είσαι καλός. Απλά μην παίξεις πάρα πολλές νότες». «Μην ανησυχείς», απάντησα, «Δεν θα παίξω». Έτσι, δεν ήταν καθόλου δύσκολο να παίξω μπάσο σ’αυτά τα σπουδαία τραγούδια του- και το να παίζω απλά μέρη στο μπάσο τα οποία είναι τα σωστά για το τραγούδι, είναι κάτι που λατρεύω να κάνω.

 

Ως μέλος μιας τοπικής ορχήστρας νεών, παίξατε στον Λευκό Οίκο, μπροστά στον John F. Kennedy. Ήταν αυτή μια σοκαριστική εμπειρία για σας;

Ήμουν πολύ νέος, έτσι δεν νοιαζόμουν πολύ για το πόσο ξεχωριστή ήταν αυτή η ευκαιρία- (επίσης παίξαμε στο Carnegie Hall σ’ αυτό το ταξίδι, που ήταν μεγάλο πράγμα για τους κλασσικούς μουσικούς στην Αμερική). Ο Προέδρος, μιλώντας πριν παίξουμε, έβγαλε έναν πολύ ωραίο λόγο σχετικά με την ενθάρρυνση  του μουσικού ταλέντου των νέων της χώρας μας, και το πόσο σημαντικός είναι ο πολιτισμός σε ένα έθνος –ακούγοντάς το αυτό μετά από τόσα χρόνια με κάνει να λυπάμαι αρκετά που αυτές οι αξίες δεν ενδιαφέρουν πολλούς πολιτικούς εδώ!

 

Πόσο πολύ μουσικά προκλητικό ήταν για σας να παίξετε στο “One Trick Ponyalbum και περιοδεία του Paul Simon; Συνήθως παίζετε πιο τεχνικά πράγματα.

Όπως ανέφερα και προηγουμένως, λατρεύω να παίζω τα σωστά μέρη μπάσου σ’ένα τραγούδι -δεν έχω ανάγκη να παίζω μόνο περίπλοκη ή δύσκολη μουσική.  Και όταν είναι ένα τραγούδι του Paul Simon ή του John Lennon, η μουσική είναι τόσο ιδιαίτερη που όπως ακριβώς και ένας οποιοσδήποτε οπαδός της μουσικής, επικεντρώνομαι στο τραγούδι και στο πόσο καλό είναι -βγάζω το μέρος του μπάσου από κάπου μέσα μου, που δεν απαιτεί πολύ σκέψη. Έτσι είναι μια φυσική διαδικασία και συνήθως νιώθω ότι κάνω αυτό για το οποίο γεννήθηκα να κάνω.

 

Έχετε παίξει σε πολλά ιστορικά albums. Κάποιοι λένε ότι ο τωρινός «θάνατος» του album format (εξαιτίας του downloading) είναι μια επιστροφή στις αρχές του rocknroll, όταν τα singles ήταν πιο σημαντικά. Συμφωνείτε μ’αυτή την άποψη;

Δεν το έχω ακούσει αυτό, και δεν έχω πραγματικά κάποια πολύτιμη απόψη επ’ αυτού. Λυπάμαι.

 

Υπάρχει κάποιος που θα θέλατε να παίξετε μαζί του και δεν έχει συμβεί ακόμα;

Ναι, ο Jimi Hendrix. Νομίζεις ότι μπορεί να συμβεί;

 

tony5Έμεινα έκπληκτος όταν ο John McLaughlin μου είπε ότι ήσασταν το πρώτο άτομο που κάλεσε να μπει στους Mahavishnu Orchestra, αλλά τότε παίζατε με τον Gary Burton. Μπορείτε να φανταστείτε τον εαυτό σας ως μέλος των Mahavishnu Orchestra;

Μακάρι να το είχα κάνει τότε. Είναι αστείο πως αυτά τα πράγματα μπορούν να έχουν μια πραγματικά μακροχρόνια επίδραση στην καριέρα σου. Η μπάντα που έπαιζα τότε δεν ήταν του Gary, αλλά μια μπάντα που λεγόταν “Michael and the Trees”… Ήταν μια καλή μπάντα, αλλά ποτέ δεν κάναμε επιτυχία.

 

Ο Tony Williams (Miles Davis, Tony Williams Lifetime)  έφυγε από την Βοστώνη και μπήκε στην μπάντα του Miles Davis όταν ήταν 17. Υπάρχουν αυτού του είδους οι ευκαιρίες σήμερα;

Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν ευκαιρίες σαν κι αυτή και σήμερα. Αλλά, όπως τότε, απαιτεί να είσαι πολύ καλός μουσικός και να έχεις και λίγη τύχη!

 

Υπάρχουν καθόλου μελλοντικά σχέδια για τους King Crimson;

Αυτή την στιγμή, καθόλου σχέδια. Ελπίζω ότι στο μέλλον θα υπάρξουν περισσότερα albums και περιοδείες!

 

Έχετε παίξει και σε στάδια και σε clubs. Πού προτιμάτε περισσότερο να παίζετε; Κάποιοι λένε ότι οι μικρότεροι χώροι είναι πιο ζεστοί.

Οι μικρότεροι χώροι έχουν πολύ περισσότερο πλάκα, επειδή μπορείς να δεις τα πρόσωπα των ανθρώπων, και είναι ευκολότερο να συνδεθείς μαζί τους. Συνήθως ο ήχος είναι καλύτερος, επίσης. Φυσικά, το να είσαι μέρος ένα μεγάλου σκηνικού show είναι πάντα συναρπαστικό.

 

Παρεμπιπτόντως, έχετε παίξει ποτέ με τον Jeff Beck;

Έκανα πρόβα μια φορά μαζί του, για μια πιθανή περιοδεία που δεν συνέβη ποτέ με μένα. Είναι πραγματικά σπουδαίος, θα το λάτρευα να παίξω μαζί του μια μέρα.

 

Τι μουσική ακούτε αυτή την εποχή;

Τελευταία ακούω το δικό μας (των Stick Men) καινούργιο CD, το “Deep”, για να κάνω edits για το διαδίκτυο. Μετά από ώρες που το κάνω αυτό, νιώθω σαν να μην το ακούω πλέον!

 

Παίζετε με τον Steve Gadd (drummer των Eric Clapton, Paul Simon, Paul McCartney, Al Di Meola) για περίπου 45 χρόνια. Ποιο είναι το μυστικό αυτής της μακρόχρονης μουσικής σχέσης;

Ήμασταν στο σχολείο μαζί, και ναι, πάει αρκετός καιρός που είμαστε μαζί ως rhythm section. Είμαι ευγνώμων στον Steve που μου έδειξε, τότε που ήμασταν στο σχολείο, πώς να παίζω jazz με καλύτερο συναίσθημα απ’ ότι έπαιζα αρχικά. Και είναι μεγάλη ευχαρίστηση να κάνουμε μαζί συναυλίες μια στο τόσο.

 

Ένα τεράστιο «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ» στον Tony Levin για τις τρομερές απαντήσεις και τον χρόνο του.

Tony Levin Official Website: www.papabear.com

Tony Levin Official Facebook Page: http://www.facebook.com/pages/Tony-Levin-Official-Page/115321604133?ref=ts&fref=ts

Stick Men Official Facebook Page: http://www.facebook.com/stickmenofficial

Loading...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry