Στράτος Διονυσίου: Ένα φαινόμενο της εγχώριας δισκογραφίας με σπάνιο πηγαίο ταλέντο. Με το βαρύ «μέταλλο» της φωνής του εξύμνησε τις φάσεις του έρωτα και άφησε παρακαταθήκη μία ερμηνευτική «σχολή» με το όνομά του.

Ο Στράτος Διονυσίου έχει περάσει στο πάνθεον της ελληνικής δισκογραφίας ως μία από τις αυθεντικότερες λαϊκές φωνές με τεράστιες και διαχρονικές επιτυχίες στο ενεργητικό του.

Γεννήθηκε κοντά στα τέλη του 1935 στη Νιγρίτα Σερρών από οικογένεια Μικρασιατών προσφύγων. Το ντεμπούτο του στη σκηνή πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Οι φωνητικές ικανότητές του τράβηξαν τα βλέμματα του τοπικού καλλιτεχνικού περίγυρου και η επιτυχία των εμφανίσεών του τον ώθησε να δοκιμάσει την τύχη του στην Αθήνα.

Μετά την πρώτη αξιόλογη συνεργασία του με την Καίτη Γκρέυ έρχεται και η είσοδός του στη δισκογραφία με το κομμάτι «Δεν Είμαι Ένοχος» (1959). Στην πορεία ο Στράτος Διονυσίου βρίσκεται στο δυναμικό της Columbia. Στις πρώτες επιτυχίες του διακρίνεται το «Δε Με Πόνεσε Κανείς», διασκευή στα ελληνικά δημοφιλούς τραγουδιού του ινδικού κινηματογράφου και επανεκτέλεσεις δημιουργιών σημαντικών συνθετών όπως των Γιάννη Παπαϊωάννου, Βασίλη Τσιτσάνη, Μανώλη Χιώτη και Γιώργου Μητσάκη.

Η γνωριμία του με τον σπουδαίο μουσικοσυνθέτη Άκη Πάνου αποτέλεσε ορόσημο για την καριέρα του Στράτου Διονυσίου. Ο Μίμης Πλέσσας τον ακούει στις εμφανίσεις του σε κέντρο της εποχής και του εμπιστεύεται το πασίγνωστο «Βρέχει Φωτιά Στη Στράτα Μου» (1970), σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, το οποίο ακούγεται στην ταινία «Ορατότης Μηδέν» με πρωταγωνιστή το Νίκο Κούρκουλο.

Σύντομα, ο τραγουδιστής συγκαταλέγεται στο ονόματα «πρώτης γραμμής» και οι μεγάλες επιτυχίες διαδέχονται η μία την άλλη:
«Ο Παλιατζής», «Αγάπη Μου Επικίνδυνη», «Αφιλότιμη», «Μπαγλαμάδες Και Μπουζούκια».

 

Η φυλάκιση και το «ναδίρ»

Στράτος Διονυσίου - Hit Channel

Θα μπορούσε κάλλιστα κάποιος να γράψει πως ύστερα από το «ζενίθ» του Στράτου Διονυσίου και την αντίστοιχη δημοφιλία του επήλθε το «ναδίρ». Στην περίπτωσή του όμως η ιστορία εξελίχθηκε αντίστροφα. Την πτώση ακολούθησαν χρυσά χρόνια με απίστευτα ρεκόρ.

Η αιτία πάντως για το λεγόμενο «ναδίρ» ήταν η αμφιλεγόμενη για πολλούς και πολυσυζητημένη φυλάκισή  του.

Μετά από μία ξαφνική έφοδο της αστυνομίας στην κατοικία του καλλιτέχνη το 1973, ενώ απουσίαζε και χωρίς να εντοπιστεί οτιδήποτε μεμπτό, τα όργανα της τάξης τον συναντούν καθώς επέστρεφε και αμέσως ελέγχουν το αυτοκίνητό του. Εκεί, τελικά, ανακάλυψαν ποσότητα χασίς, αδασμολόγητα τσιγάρα και ένα περίστροφο. Ο Στράτος Διονυσίου συλλαμβάνεται αμέσως, προφυλακίζεται αρχικά, αφήνεται ελεύθερος στη συνέχεια και στην απολογία του ισχυρίζεται ότι ενεπλάκη από ιδιοκτήτη νυχτερινού κέντρου της Θεσσαλονίκης λόγω αντιζηλίας.

Για τις υποθέσεις των τσιγάρων και του περιστρόφου αθωώνεται, κάτι που δε συνέβη όμως και για το χασίς. Το κατηγορητήριο αφορούσε κακούργημα και «λαθρεμπόριο ναρκωτικών»(!) και η δικαστική έδρα το 1975 τον καταδικάζει με 3 χρόνια φυλάκιση και εξορία στα Ιωάννινα. Αφού εξέτισε τον πρώτο χρόνο ποινής του, παίρνει χάρη για τα υπόλοιπα δύο έτη και έως το 1976 του έχει απονεμηθεί η ελευθερία του. Η κοινή γνώμη έχει σχηματίσει μία καινούρια – διαφορετική – άποψη για το βάρδο των επιτυχιών με το σπάνιο φωνητικό χάρισμα, όπως την ίδια άποψη έχουν αποκτήσει πλέον και οι δισκογραφικές εταιρείες.

 

Η επιμονή, το μεγάλο στοίχημα και η κυριαρχία
Μάκης Μάτσας - Στράτος Διονυσίου - Hit Channel
Ο Μάκης Μάτσας, συνιδρυτής της «Μίνως Μάτσας & Υιός» και πρόεδρος της σημερινής «Minos EMI» και ο Στράτος Διονυσίου.

Ο Στράτος Διονυσίου έπειτα από την πολυετή παρουσία του στην Columbia κατά κάποιον τρόπο «απαίτησε» τη συνεργασία του με τη Minos. Ήταν αποφασισμένος για τη δυναμική επάνοδό του στη δισκογραφία και δεν τον ενδιέφερε οποιοδήποτε οικονομικό αντάλλαγμα. Η επιμονή του καρποφόρησε, με τον όρο πως εάν ο δίσκος τους δεν ξεπερνούσε τις 30.000 πωλήσεις η κοινή τους πορεία θα σταματούσε εκεί. Το στοίχημα μεγάλο και για τις δύο πλευρές…

Η νέα δισκογραφική δουλειά του ήταν σχεδόν έτοιμη όμως έμοιαζε να λείπει το τραγούδι που θα τον τοποθετούσε ξανά στο ίδιο κάδρο αναγνώρισης με πριν. Τη λύση έδωσε ως ο «από μηχανής θεός» ο συνθέτης Τάκης Σούκας με το «Υποκρίνεσαι» σε στίχους του Μάκη Αλατζά. Ο πήχης των 30 χιλιάδων ήταν πολύ χαμηλά για τον… «ολυμπιονίκη» Στράτο, με τον ομώνυμο δίσκο να κυκλοφορεί το 1980 και να καταγράφει 100.000 πωλήσεις αντιτύπων και, φυσικά, πλατινένια διάκριση.

Η συνεργασία του με τη Minos συνεχίζεται και ο ίδιος ζει μία δεύτερη, ακόμη πιο ένδοξη, καριέρα κυριαρχώντας στο ελληνικό τραγούδι.

Το επόμενο άλμπουμ με τίτλο «Όλα Είναι Δανεικά» (1981), το οποίο περιείχε μεταξύ άλλων τις επιτυχίες «Τα Πήρες Όλα» και «Και Λέγε Λέγε», σημειώνει 200.000 πωλήσεις και αποδεικνύει πως η καταξίωση δεν ήταν δανεική στην καριέρα του καλλιτέχνη.

Στο μέλλον όλα κύλησαν ομαλά, χρυσά και πλατινένια στην πιο γόνιμη καλλιτεχνική του περίοδο:
«Άκου Βρε Φίλε», «Της Γυναίκας Η Καρδιά», «Με Σκότωσε Γιατί Την Αγαπούσα», «Ο Σαλονικιός», «Ο Λαός Τραγούδι Θέλει», «Εγώ Ο Ξένος», «Κύριος Ήρθα Κύριος Φεύγω», «Λέγε Με Παλιόπαιδο», «Εγώ Να Δεις», «Ο Φαντάρος», «Προσποιείσαι», «Καλύτερα Μαζί Σου Και Τρελός», «Μας Υποχρέωσες»…

 

Μία μοιραία ημέρα όπως όλες οι άλλες

Στράτος Διονυσίου - Hit Channel

Σε αυτό το τέμπο ο Στράτος Διονυσίου μπαίνει την άνοιξη του 1990 στο στούντιο για την ηχογράφηση της επόμενης δουλειάς του. Ο Τάκης Μουσαφίρης είχε ετοιμάσει ανάμεσα στα καινούρια κομμάτια και το «Ένα Λεπτό Περιπτερά» σε σύνθεση δική του και στίχους της Μαριανίνας Κριεζή. Κατά την προσφιλή τακτική εκείνων των χρόνων στα LP ηχογραφούνταν 12 συνολικά τραγούδια, από 6 σε κάθε πλευρά. Εκείνο το άλμπουμ έμελλε να κυκλοφορήσει ανολοκλήρωτο, με 10 μόνο τραγούδια.

Ενδιάμεσα, ο Στράτος Διονυσίου εμφανιζόταν στο δικό του μαγαζί, το «Στράτος» στην οδό Φιλελλήνων στο Σύνταγμα. Η 10η Μαΐου ήταν μία ημέρα όπως όλες οι άλλες, με ηχογράφηση και παραμονή στην πίστα έως τις πρώτες πρωινές ώρες.

Αποχώρησε από το κέντρο λέγοντας στους συνεργάτες του ότι ένιωθε έναν πόνο στην περιοχή της κοιλιάς. Πήγε σε ξενοδοχείο της παραλιακής προκειμένου να παρακολουθήσει από εκεί το επόμενο πρωί τους αγώνες στον Ιππόδρομο της Λ. Συγγρού. Ήταν ιδιοκτήτης αγωνιστικών αλόγων και μία διαμάχη τον έκανε να υποσχεθεί πως δε θα επισκεπτόταν ξανά το μέρος, εξ ου και η παρακολούθηση των ιπποδρομιών εξ αποστάσεως.

Το πρωί εντοπίζεται σχεδόν λιπόθυμος και μεταφέρεται άμεσα στο νοσοκομείο. Ο Στράτος Διονυσίου εξέπνευσε κατά τη διακομιδή του σε ηλικία 55 ετών. Ο πόνος στην κοιλιά που ένιωθε προερχόταν τελικά από εσωτερική αιμορραγία καθώς έσπασε το ανεύρυσμα που είχε στην κοιλιακή αορτή. Το ημερολόγιο έγραφε «11 Μαΐου 1990».

Η είδηση έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία. Η κηδεία έντονα συναισθηματικά φορτισμένη με πλήθος κόσμου να σπεύδει να αποχαιρετήσει τη μεγάλη φωνή του ελληνικού πενταγράμμου με δάκρυα στα μάτια και τραγούδια στα χείλη. Ο δίσκος που ετοίμαζε ο Στράτος Διονυσίου, με τίτλο «Ποιος Άλλος» και δεν ολοκληρώθηκε ποτέ κυκλοφόρησε εν τέλει κανονικά από τη Minos.

Με δέκα κομμάτια, χωρίς αυτά τα δύο που δεν πρόλαβαν ποτέ να περαστούν από το μικρόφωνο. Το «αντίο» του Στράτου σε όσους τον λάτρεψαν και τον έβαλαν στην καρδιά τους. Το κύκνειο άσμα ενός καλλιτέχνη με σπάνια χαρίσματα, ενός ανθρώπου με πάθη και αδυναμίες, μίας προσωπικότητας με επιμονή που έμεινε στις συνειδήσεις του κοινού ψηλά.

Εκεί, μαζί με τον Στέλιο, τον Γρηγόρη, τον Μανώλη, τη Βίκυ, τον Δημήτρη και πολλούς άλλους.

«Μικρά» ονόματα, με μεγάλη προσφορά…

 

– Ακούστε την ανθολογία του Στράτου Διονυσίου στο Spotify, πατώντας εδώ.

Loading...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry