Έχουν περάσει 14 χρόνια από την ημέρα που «έφυγε» ο Στέλιος Καζαντζίδης. Μέσα από την πλούσια δισκογραφία του ξεχωρίζει μία άγνωστη συνεργασία με τον Μ.Θεοδωράκη.


Το ημερολόγιο «έγραφε» 14 Σεπτεμβρίου 2001 όταν ο Στέλιος Καζαντζίδης έφυγε για το τελευταίο ταξίδι της ζωής του. Έπειτα από δεκατέσσερα χρόνια θυμόμαστε μία άγνωστη – σε πολλούς – συνεργασία του σπουδαίου λαϊκού τραγουδιστή με τον Μίκη Θεοδωράκη.

Αν καλούσαμε τον κόσμο να μιλήσει για τον Στέλιο Καζαντζίδη, αρκετοί θα έκαναν τη διατύπωση «τέτοιες φωνές δε βγαίνουν πια». Η πραγματικότητα είναι ότι η σύγχρονη ελληνική μουσική διαθέτει πληθώρα εξαιρετικών φωνών. Επιπλέον, υπάρχει αδιαμφισβήτητα έστω και ένα άτομο με παρόμοιο μέταλλο φωνής στην επικράτεια, ανεξάρτητα από το εάν έχει ακολουθήσει το δρόμο του τραγουδιού ή όχι.

Η αλήθεια είναι πως καλλιτέχνες όπως ο Στέλιος Καζαντζίδης έχουν σημαδέψει ανεπανόρθωτα τη δισκογραφία. Ο μύθος τους αδυνατεί να εξασθενίσει, πολλές δεκαετίες μετά την περίοδο της πρωτοκαθεδρία τους.

Ένας μύθος ο οποίος σε πολλά σημεία παραλίγο να μετατραπεί σε… μυθιστόρημα. Η αιτία ήταν, άραγε, τα συμβόλαια, οι υποχρεώσεις και τα χρήματα ή η ιδιοσυγκρασία του Στέλιου; Ενός ταπεινού ανθρώπου που τοποθετούσε υπεράνω οποιασδήποτε καριέρας τη μητέρα του, ενός καλλιτέχνη που πιθανώς δεν κατάφερε να διαχειριστεί το μέγεθος της επιτυχίας και της δημοφιλίας του.

Ο Μίκης Θεοδωράκης κατά τη διάρκεια της δικτατορίας βρισκόταν στο Παρίσι. Εκεί συνέθεσε τον κύκλο τραγουδιών «Στην Ανατολή» έχοντας κατά νου – όπως ισχυρίστηκε –  ως ιδανικό ερμηνευτή τον Στέλιο Καζαντζίδη. Οι συζητήσεις για την υλοποίηση του δίσκου άρχισαν να παίρνουν σάρκα μετά την πτώση των πραξικοπηματιών και την επάνοδο του κορυφαίου μουσικοσυνθέτη στα πάτρια εδάφη.

Ο Καζαντζίδης ήταν αρνητικός στην ιδέα, περισσότερο έκπληκτος από το άκουσμα της ενδεχόμενης σύμπραξης. Τελικά ξεπέρασε τους ενδοιασμούς και συμφώνησε. Όταν έφτασε η ημέρα της πρώτης συνάντησης στο στούντιο ήταν όλοι εκεί, εκτός από τον λαϊκό βάρδο. Ο Μίκης Θεοδωράκης όντας ενοχλημένος ετοιμαζόταν να αποχωρήσει.

Εκείνη την εποχή, ο Στέλιος Καζαντζίδης διέμενε στο εξοχικό του σπίτι στον Άγιο Κωνσταντίνο Φθιώτιδας μαζί με τη μητέρα του, τη Γεσθημανή. Ο λόγος για τον οποίο δεν εμφανίστηκε στην ηχογράφηση ήταν πρωτότυπος, αλλά καταδείκνυε με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο το ήθος και τις προτεραιότητές του. Ο Στέλιος είχε μεταβεί στην πόλη προκειμένου να αγοράσει πάγο! Η εν λόγω κατοικία στον Αγ. Κωνσταντίνο δεν τροφοδοτούνταν με ηλεκτρικό ρεύμα και το ψυγείο δε μπορούσε να λειτουργήσει. Ως εκ τούτου, ο τραγουδιστής αδυνατούσε να αφήσει τη μητέρα του σε αυτή την κατάσταση και αντί αυτού επέλεξε να παραμελήσει τις επαγγελματικές υποχρεώσεις του.

Ο… δαιμόνιος πρόεδρος της Minos, Μάκης Μάτσας, της εταιρείας η οποία θα ηχογραφούσε το άλμπουμ «Στην Ανατολή», φρόντισε ώστε το εξοχικό σπιτικό του Στέλιου Καζαντζίδη να διαθέτει την απαραίτητη γεννήτρια και ο καλλιτέχνης να δίνει απρόσκοπτα το «παρών» στο στούντιο.

Μίκης Θεοδωράκης - Στέλιος Καζαντζίδης - Στην Ανατολή - Hit Channel
1974: Το εξώφυλλο του LP «Στην Ανατολή».

Εν τέλει, ο δίσκος κυκλοφόρησε από τη Minos το φθινόπωρο του 1974.

Τους στίχους υπέγραφαν ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Γιάννης Καλαμίτσης και ο Κώστας Στυλιάτης. Σε πέντε από τα δώδεκα συνολικά της δουλειάς συμμετείχε φωνητικά η Χάρις Αλεξίου.

Ο κύκλος τραγουδιών «Στην Ανατολή» δε σημείωσε εμπορική επιτυχία ισάξια των συντελεστών της.

 

Το 1975 ο τραγουδιστής κυκλοφόρησε το LP «Υπάρχω» («Υπάρχω», «Κάτω Απ’ Το Πουκάμισό Μου», «Οι Αισθηματίες» κ.ά.), τον δίσκο που διαδραμάτισε καταλυτικό ρόλο στο κεφάλαιο Στέλιος Καζαντζίδης.

 

  • Μίκης Θεοδωράκης και Στέλιος Καζαντζίδης τραγουδούν μαζί στο τραγούδι «Τα Πατροπαράδοτα»:

 

Loading...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry