Pro Evolution Soccer 2013
Pro Evolution Soccer 2013
Pro Evolution Soccer 2013
Pro Evolution Soccer 2013

Περιμένετε πως και πως το νέο Pro Evolution Soccer 2013; Διαβάστε στο παρακάτω review τι νέο θα δούμε στο ποδοσφαιράκι της Konami και ετοιμαστείτε για πολύ κάψιμο…

Όταν μια ομάδα δεν πάει καλά, πολλές φορές αντί ο πρόεδρος να κλείσει μεγάλες μεταγραφές, αλλάζει τον προπονητή, ρίχνει το φταίξιμο σε αυτόν, η ψυχολογία της ομάδας αλλάζει και τα πρώτα αποτελέσματα έρχονται. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και στην Konami. Στην περίπτωση του Pro Evolution Soccer, τα τελευταία χρόνια δεν θα μπορούσαν παρά να θεωρηθούν “πέτρινα” με την έννοια του ότι σε κάθε έκδοση οι γκάφες των developers διαδέχονταν η μία την άλλη. Στο PES 2010 είχαμε λάθη στις πάσες, στο PES 2011 στις διαιτητικές αποφάσεις και μόλις πέρυσι στους τερματοφύλακες. Ως εκ τούτου, ο Shinji ‘Seabass’ Takatsuka κρίθηκε “λίγος” και ο Masuda Kei τον αντικατέστησε στην κορυφή, κατεβάζοντάς τον μία βαθμίδα κάτω. Με 10 χρόνια εμπειρία στο Pro και 14 στην Konami, ο Kei έφερε στο προσκήνιο αρκετές φρέσκες ιδέες.
Απ’ την άλλη, δεν θα μπορούσαμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια “ο πρόεδρος” (η Konami δηλαδή) δεν θέλει να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη. Τα πρωταθλήματα είναι μόλις επτά, οι servers αντιμετωπίζουν προβλήματα και οι προγραμματιστές που επιμελούνται την μηχανή γραφικών δεν έχουν καταφέρει να αποτυπώσουν σωστά τα animations. Κι όμως, με το Pro Evolution Soccer 2013, η Konami έβαλε στόχους. Αλλάζει για πρώτη φορά ουσιαστικά το online mode εξαλείφοντας το lag, αποκτά δικαιώματα για δυνατά μουσικά κομμάτια και –όπως ανακοίνωσε από φέτος τον Μάιο- στην επόμενη έκδοση θα χρησιμοποιήσει πιθανότητα την Fox Engine του Hideo Kojima.

Εδώ και μία εβδομάδα το GameWorld έχει στα χέρια του το νέο Pro και το εξετάζει εξονυχιστικά. Ως gameplay η πρώτη εντύπωση είναι σαφώς καλύτερη, αλλά μετά από μερικές ώρες παιχνιδιού τα γνωστά “φαντάσματα” του παρελθόντος κάνουν την εμφάνισή τους. Τα animations δεν έχουν εξελιχθεί, η ανταπόκριση κινήσεων καθιστά το gameplay αργό κι όμως αυτό το “μαραφέτι” συνεχίζει να μας διασκεδάζει. Το πολυδιαφημισμένο νέο χαρακτηριστικό του PES 2013 είναι το ProActive ID, βάση του οποίου οι κινήσεις συγκεκριμένων παικτών παγκόσμιας κλάσης είναι ξεχωριστές και διακρίνονται εμφανώς σε σχέση με τους υπόλοιπους. Η Konami εδώ επένδυσε, αν και –όπως έχω ξαναγράψει πολλάκις με διαφορετικό τρόπο- η στρατηγική της θυμίζει ότι έχει ρετιρέ πολυτελείας με τζάκι και τζακούζι, αλλά τα θεμέλια του κτιρίου έχουν ραγίσει.

Ομάδες και modes
Όπως είχε ανακοινωθεί εδώ και μήνες, η Konami δεν προχώρησε ούτε φέτος σε αγορά δικαιωμάτων για περισσότερα πρωταθλήματα. Η μόνη ευχάριστη έκπληξη είναι η ύπαρξη του Βραζιλιάνικου πρωταθλήματος σε όλα τα modes (φιλικό, Master League, Become a Legend, Online και φυσικά Copa Libertadores). Από εκεί και πέρα, συναντάμε τις γνωστές εθνικές ομάδες, 20 αγγλικούς συλλόγους με ψεύτικα ονόματα (εκτός από Manchester United, 20 γαλλικούς, 20 ιταλικούς, 18 ολλανδικούς, 20 ισπανικούς, 16 πορτογαλλικούς με τέσσερα πραγματικά ονόματα και τα υπόλοιπα ψεύτικα, δύο λίγκες με ψεύτικες ομάδες 26 ακόμη ευρωπαϊκούς συλλόγους μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και φέτος οι ΑΕΚ, Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός και ΠΑΟΚ.

Στα modes συναντάμε κάτι το παράδοξο. Ναι μεν διατηρούνται οι φιλικοί αγώνες, οι διοργανώσεις και το Football Life, αλλά τα online modes έχουν ενσωματωθεί στο Match (Αγώνες) και την Διοργάνωση (Competition), για όσους θέλουν να παίξουν online φιλικό και Master League Online αντίστοιχα. Στη διοργάνωση επιστρέφει το Konami Cup, το οποίο απουσίαζε πέρυσι και σας ανάγκαζε να στήσετε ένα δικό σας κύπελλο με συλλόγους μέσω του Community. Από εκεί και πέρα, το Champions League και το Copa Libertadores δηλώνουν για άλλη μια χρονιά παρών.

Εκεί όπου οι ιάπωνες είναι ανεπίδεκτοι μαθήσεως είναι στο localization. Η έκδοση που παίξαμε ήταν η ελληνική. Τα μενού του παιχνιδιού εξακολουθούσαν να έχουν κάποιες λανθασμένες μεταφράσεις, ενώ για άλλη μια χρονιά δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής αγγλικής γλώσσας, παρά μόνο γερμανικής, ιταλικής και ισπανικής. Δεν νομίζω να κόστιζε κάτι να μπει και η αγγλική γλώσσα ως εναλλακτική. Κι αυτό είναι ένα αίτημα που ίσως έχουν κι άλλες χώρες πέραν της Ελλάδας. Απλά ο λόγος ήταν καθαρά εμπορικός, δηλαδή να μην μπορεί κάποιος λιανέμπορος να εισάγει το Pro από το εξωτερικό και να το πουλήσει φθηνότερα με όλες τις γλώσσες διαθέσιμες..

ProActive ID: Κάντο όπως ο Ρονάλντο
Ο σούπερ σταρ της Ρεάλ Μαδρίτης δεν φιγουράρει μόνο στο εξώφυλλο, αλλά και στο intro του παιχνιδιού, όπως επίσης και στην παρουσίαση του Champions League mode. Ο Λίονελ Μέσσι της Μπαρτσελόνα μετακόμισε στο Fifa κι ο…κλαψιάρης έμεινε μόνος του. Η μήπως όχι;

Με το ProActive ID η Konami αποφάσισε να συνεργαστεί με πολλούς μεγάλους ποδοσφαιριστές παγκοσμίως, ώστε να καταγράψει πλήρως τις κινήσεις τους και να τις αποτυπώσει στο παιχνίδι. Υπάρχουν 70 ξεχωριστά PlayerIDs που διαχωρίζουν τελείως τις κινήσεις των ισάριθμων ποδοσφαιριστών από όλους τους υπόλοιπους. Ο Silva της Manchester City, ο Ibrahimovic της Paris St. Germain και ο Rooney της Manchester United είναι μόνο ένα μικρό δείγμα του πόσο έχουν εμβαθύνει οι developers σε αυτόν τον τομέα. Πέρα από το στυλ παιχνιδιού, το κοντρόλ ή το σουτ, οι παίκτες αυτοί έχουν και τις ικανότητες των πραγματικών ποδοσφαιριστών που τους δίνουν σαφώς ένα ξεχωριστό πλεονέκτημα.

Training
Η προπόνηση έχει υποστεί επίσης ολοκληρωτικές αλλαγές, καθώς σας βάζει στη διαδικασία να ολοκληρώσετε μια σειρά ασκήσεων που σας παρουσιάζονται εν μέσω οδηγών. Οι ασκήσεις αυτές περιλαμβάνουν πάσες, ντρίπλες, σουτ, 1-2 μεταβιβάσεις και σταδιακή εκμάθηση των κινήσεων, που ξεκινούν από απλές και εξελίσσονται σε σύνθετες για κάθε κατηγορία. Η προοδευτική εκμάθηση εφαρμόζεται από επαγγελματίες προπονητές κι αυτό σας το διαβεβαιώνω από πρώτο χέρι, την εποχή που έδινα εξετάσεις για το δίπλωμα της ΕΠΟ.

Στην εφαρμογή των ασκήσεων υπάρχουν ωστόσο ορισμένες παραλείψεις. Καταρχήν οι επεξηγήσεις παρουσιάζονται ενίοτε σύνθετα, κάτι που θα δυσκολέψει τους αρχάριους. Επιπλέον, η πρόοδός σας δεν αποθηκεύεται, οπότε αν σε μια ομάδα τριών ασκήσεων «κολλήσετε» προς το τέλος και βγείτε στο βασικό μενού, τότε θα χρειαστεί να επαναλάβετε τις ασκήσεις από την αρχή.

Gameplay
Ο χειρισμός του PES 2013 έχει την ίδια εικόνα με τα προηγούμενα χρόνια. Τα animations των ποδοσφαιριστών έχουν βελτιωθεί μόλις κατά 10-20%, καθώς παραμένουν και φέτος στην λογική της αργής ανταπόκρισης των κινήσεών σας. Το Teammate Control του PES 2012, με το οποίο ελέγχατε τους συμπαίκτες σας με το δεξί analog stick διατηρείται και φέτος, ενώ μια νέα προσθήκη του PES 2013 θα συζητηθεί πολύ. Πρόκειται για τις χειροκίνητες μεταβιβάσεις και συγκεκριμένα για το manual passing και το manual shooting.

Όπως ξέρετε ήδη, η ακρίβεια της πάσας επηρεάζεται από την ατομική ικανότητα κάθε παίκτη, ενώ η ταχύτητά της λιγότερο από την ικανότητα και περισσότερο από το πόσο κρατάτε πατημένο το αντίστοιχο κουμπί. Αυτό το μειονέκτημα προσπαθεί να εξαλείψει το manual passing. Τώρα μπορείτε να δώσετε μη αυτόματες πάσες, δηλαδή να οδηγήσετε την μπάλα ακριβώς στο σημείο που θέλετε. Αυτό γίνεται κρατώντας πατημένο το L2/LT και στη συνέχεια πατώντας την πάσα. Πρακτικά η κίνηση αυτή καθυστερεί ακόμη το gameplay (γιατί η πάσα θα φύγει με μεγαλύτερη καθυστέρηση) ενώ το βελάκι μεταβίβασης (αν δεν απενεργοποιηθεί) είναι δυστυχώς εμφανές και στο online mode, κάτι που προδίδει τις προθέσεις των παικτών.

Με παρόμοιο τρόπο μπορείτε να δώσετε μακρινές μπαλιές, προωθημένες πάσες ή ακόμα και σουτ. Το τελευταίο είναι must αν βρεθείτε τετ-α-τετ με τον αντίπαλο τερματοφύλακα κι έχετε περιορισμένο οπτικό πεδίο. Αλλά στις υπόλοιπες περιπτώσεις δεν θα έχετε την άνεση να σκεφτείτε που θα στείλετε την μπάλα. Κάτι ακόμα που πρέπει να αναφέρουμε είναι ότι στο manual passing πολλές φορές οι συμπαίκτες σας αποφεύγουν την μπάλα γιατί πιστεύουν ότι δεν προορίζονται για αυτούς. Το ίδιο θα συμβεί (ακόμα και στις απλές πάσες) αν βάλετε λίγο παραπάνω δύναμη απ’ το συνηθισμένο. Θα νομίζουν ότι οι μπάλα προορίζεται για τον μακρινό συμπαίκτη τους κι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα ο αντίπαλός σας να την κλέψει άνετος.

Η αμυντική λειτουργία έχει επίσης αλλάξει σημαντικά στο PES 2013. Κρατώντας πατημένη την πάσα, μπορείτε να αμυνθείτε σε απόσταση ασφαλείας απ’ τον κάτοχο της μπάλας και να τον κόψετε την κατάλληλη στιγμή με το R1/RB. Η δυνατότητα αυτή δεν είναι διαθέσιμη ενώ τρέχετε, ένα θέμα στο οποίο θα πρέπει οπωσδήποτε να επιληφθούν οι developers. Κι αυτό διότι αν ο αντίπαλος επιθετικός τρέχει με την μπάλα στα πόδια, αν εσείς δεν τρέχετε και προσπαθείτε να κρατήσετε απόσταση τότε θα προσπεραστείτε πολύ εύκολα από τα πλάγια. Φέτος προστέθηκε επίσης και το τάκλιν, με διπλό πάτημα της πάσας. Μάλιστα υπάρχει μεγαλύτερη ακρίβεια ως προς τo collision detection, συνεπώς οι επαφές μεταξύ παικτών είναι άκρως ρεαλιστικές και το σύστημα πιο δίκαιο.

Στα κοντρόλ υπάρχει το πολυδιαφημισμένο “Trap” με το οποίο «παγιδεύετε» την μπάλα ώστε να την ελέγξετε καλύτερα. Στην πράξη είδαμε όμως ότι η μπάλα δεν «μαγνητίζεται» από το παπούτσι σας. Κρατώντας το δεξί trigger υποτίθεται ότι την στοπάρετε (π.χ. με το στήθος) και στη συνέχεια την κατευθύνετε εκεί που θέλετε. Το σύστημα αυτό δεν λειτουργεί πάντοτε και δείχνει να χρειάζεται ακόμη πολλές βελτιώσεις. Αυτό που λειτουργεί θετικά είναι το Dynamic One-Two, καθώς το 1-2 παίζεται πλέον πολύ πιο εύκολα. Ενώ κρατάτε το L1/RB, δίνετε πάσα κι ο παίκτης που έδωσε την μπάλα κάνει κίνηση. Αυτό σας επιτρέπει να του στείλετε αμέσως μια προωθημένη μπαλιά κι έτσι να δημιουργήσετε πολύ έξυπνα κενούς χώρους.

Τα σουτ είναι φέτος λιγότερο arcade και δεν αυτοματοποιούνται όπως στο PES 2012. Η κλίση του σώματος, η ικανότητα του παίκτη και κυρίως το σημείο που στοχεύετε έχει πλέον μεγαλύτερη αξία. Το manual shooting όπως προείπαμε θα πρέπει να προτιμάται στα ένας με έναν με τον γκολκίπερ, ενώ με διπλό πάτημα του σουτ μπορείτε να δώσετε φάλτσο στην μπάλα. Οι κεφαλιές αξίζει να σημειωθεί ότι δεν μπαίνουν με την χαρακτηριστική περυσινή ευκολία, είτε λόγω καλύτερης λειτουργίας των αμυντικών, είτε λόγω εξόδου των τερματοφυλάκων. Τέλος, για να κλείσουμε με το θέμα του χειρισμού, οι ντρίπλες είναι πιο εύκολες στην εκτέλεση (π.χ. με ένα R2/RT πατάτε την μπάλα χωρίς άλλο κουμπί), ενώ πέρα από τις κλασικές κινήσεις έχετε την δυνατότητα να περάσετε την μπάλα κάτω απ’ τα πόδια του αμυντικού, με το R1/RB, δεξί αναλογικό stick και στη συνέχεια R2/RT.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
loading...
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ