HIT CHANNEL ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Μάιος 2013. Είχαμε την τεράστια τιμή να ξαναμιλήσουμε με τον θρυλικό συνθέτη, Klaus Schulze. Είναι πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής μουσικής και έχει επηρεάσει πολλούς ανθρώπους από διάφορα μουσικά είδη. Μόλις κυκλοφόρησε το νέο του studio album, “Shadowlands” και το “The SchulzeSchickert Session”, την συνεργασία του με τον Guenter Schickert από το 1975. Πριν 2 ½ χρόνια, στην προηγούμενη συνέντευξή μας,  πίστευα ο αφελής ότι «έτυχε» να μιλήσω μαζί του και ότι απλά ήμουν «κωλόφαρδος» που συνέβη αυτό. Τόσα καταλάβαινα τότε.. Δυστυχώς, αποτελεί απολύτως συνειδητή επιλογή του ελληνικού μουσικού Τύπου να προβάλλει συγκεκριμένους καλλιτέχνες, συγκεκριμένων εταιρίων και να αγνοεί τεράστιες προσωπικότητες όπως ο Klaus Schulze. Διαβάστε παρακάτω τα όσα ενδιαφέροντα μας είπε ο Klaus Schulze:

 

Πρώτα απ’ όλα, συγχαρητήρια για το “Shadowlands”. Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο concept/ θέμα ή βασική ιδέα πίσω από την δημιουργία του “Shadowlands”;

Όχι πραγματικά.


Πιστεύετε ότι το βιολί του Thomas Kagermann δίνει επιπλέον «χρώμα» στο “Shadowlandsalbum; Ηχογράφησε τα μέρη του αυθόρμητα ή του δώσατε συγκεκριμένες οδηγίες;

Φυσικά και δίνει. Αυτός είναι και ο λόγος που τον «χρησιμοποιήσα» στην μουσική!! Γνωρίζει τη μουσική μου, έτσι δεν χρειάζεται ειδικές οδηγίες.


klaus2Πρόσφατα, κυκλοφορήσατε το “The SchulzeSchickert Session” με τον Guenter Schickert από το 1975. Γιατί αποφασίσατε να το κυκλοφορήσετε για πρώτη φορά μετά από 38 χρόνια; Έχετε καθόλου ξεκάθαρες μνήμες από αυτή την ηχογράφηση;

Δεν το αποφάσισα. Ο φίλος μου και εκδότης μου, Klaus Mueller μου ζήτησε πάλι αν μπορούμε να κυκλοφορήσουμε επιτέλους αυτή την παλιά ηχογράφηση. Μου το είχε ζητήσει και παλιότερα, όταν έκανε τα “Editionsets τη δεκαετία του ’90. Αλλά τότε δεν είχα και τόσο καλή μνήμη από αυτή την αυθόρμητη ηχογράφηση, και είχαμε αρκετό άλλο ακυκλοφόρητο solo υλικό για τις “Editions”. Αλλά τώρα, στο τέλος μου έδωσε ένα CDR με τη μουσική, βρήκε κάποιους τίτλους γι’αυτήν και με «ανάγκασε» να το ακούσω. Και τώρα είπα: «ναι, μπορείς να το κάνεις».

 

Είστε τώρα στο studio; Είστε αναμεμειγμένος σε κάποιο νέο project;

Όχι και όχι. Μετά την κυκλοφορία του νέου album ξεκουράστηκα για λίγο, δεν δουλεύω στο studio μου. Αυτή την στιγμή δεν κάνω κάτι γενικά, απλά ξαπλώνω στο καναπέ μου, βλέπω λίγο τηλεόραση, διαβάζω, και δίνω τηλεφωνικές συνεντεύξεις για τις κυκλοφορίες των “Shadowlands” και “The SchulzeSchickert Session”.


Η Lisa Gerrard συμμετέχει στο “Shadowlands”. Σχεδιάζετε να κάνετε περισσότερη δουλειά μαζί της στο μέλλον;

Η φωνή της Lisa στο “Shadowlands” είναι από samples. Δεν ήταν στο studio μαζί μου γι’ αυτό το album. Χρησιμοποίησα μέρη από παλιότερες ηχογραφήσεις που έκανα με την φωνή της. Φυσικά θα ήθελα να δουλέψω και πάλι με την Lisa, είναι ένα υπέροχο ανθρώπινο πλάσμα. Και της αρέσω και εγώ, επίσης. Αλλά έχει τόση πολύ δουλειά να κάνει..


Το “
Timewind” (1975) album είναι ένα αριστούργημα, κατά την γνώμη μου. Θεωρείτε αυτό το album ως σημαντικό ή είναι απλά μια ακόμα κυκλοφορία για σας;

Σ’ευχαριστώ πολύ. Αλλά, κάθε album που κάνω και κυκλοφορώ είναι σημαντικό για μένα, την στιγμή της κυκλοφορία του. Αλλιώς θα ήταν λίγο ανόητο να το κυκλοφορήσω. Το ότι αυτό το album έγινε «κλασσικό» ανάμεσα στους οπαδούς της ηλεκτρονικής μουσικής είναι πολύ ωραίο. Αλλά θα έπρεπε να αναφέρω ότι ηχογράφησα την μεγάλη σε διάρκεια πρώτη πλευρά (“Bayreuth Return”) ζωντανά στο “home studio” στο δωμάτιό μου, σε ένα δικάναλο κασσετόφωνο, από τις 10 μ.μ μέχρι τα μεσάνυχτα.

 

 

klaus3Κάποιοι άνθρωποι λένε ότι το downloading «καταστρέφει» το album ως format. Συμφωνείτε μ’αυτή την άποψη ή ένα καλό album θα είναι πάντοτε υπέρτερο;

Η μουσική ενός album είναι ένα πράγμα και το πακετάρισμα και το marketing ενός album είναι άλλο πράγμα. Φυσικά, και τα δύο συνδέονται. Αυτός ο νέος τρόπος αγοράς (ή συνηθέστερα: κλεψίματος) μουσικής μέσω download δεν είναι ακριβώς ότι ένας σοβαρός συνθέτης και μουσικός επιθυμεί για την μουσική του. Η «αξία» της μουσικής μοιάζει να είναι μικρότερη σήμερα. Κανένας δεν συλλέγει albums πλέον, οι νέοι άνθρωποι έχουν Giga ή Terabytes μουσικής στο σκληρό τους δίσκο ή στα mp3 players τους, δεν ακούν προσεκτικά πλέον, δεν κοιτάζουν τα εξώφυλλα και δεν διαβάζουν το κείμενο στο booklet. Αυτή η νέα τεχνική έγινε για τα POP τραγούδια, όχι για την σοβαρή μουσική. Αλλά επειδή η pop μουσική αποτελεί το 90% της αγοράς και η σοβαρή μουσική μόνο το 10%, η βιομηχανία θα συνεχίσει να δουλεύει και να υποστηρίζει την εύπεπτη pop αγορά. Ο χρόνος προχωράει. Θα πρέπει να ζήσουμε με αυτό, άσχετα αν μας αρέσει ή όχι. Είμαι δυϊστής ως προς την άποψή μου σ’αυτό το ζήτημα.


Πιστεύετε ότι ο αναλογικός ήχος είναι «ζεστότερος» και ακούγεται καλύτερα από τον ψηφιακό;

Ο ήχος μια ηχογράφησης εξαρτάται πολύ περισσότερο από τον καλό ή κακό εξοπλισμό: plugs, sockets, καλώδια, ενισχυτές, το δωμάτιο στο οποίο ακούς τη μουσική (!) κτλ..

 

Ο σπουδαίος τραγουδοποιός Roy Harper μου είπε σε μια παλιότερη συνέντευξη ότι «Τα ακουστικά όργανα και τα όργανα που μπορεί να μεταφέρει ένας άνθρωπος ίσως είναι πιο αληθινά, για αληθινούς ανθρώπους, περισσότερο απ’ ότι το Stadium Rock ή η Industrial Rap». Ποια είναι η γνώμη σας;

Ο φίλος και εκδότης μου, Klaus Mueller, ήταν τεράστιος οπαδός του Roy Harper, τουλάχιστον κατά της δεκαετίες ’70 και ’80. Δεν έχω άποψη για το Stadium Rock ή την Industrial Rap, γιατί δεν βρίσκονται στον δικό μου κόσμο και δεν μ’ενδιαφέρουν.


Ξέρω ότι είστε μεγάλος θαυμαστής της μουσική του J.J. Cale (Αμερικανός τραγουδοποιός, έγραψε και το “Cocaine”, που έγινε γνωστό από τον Eric Clapton). Έχετε σκεφτεί ποτέ να τον προσεγγίσετε για μια πιθανή συνεργασία;

Ναι, πριν μερικά χρόνια ρώτησα τον ίδιο (ή το management του) για μια πιθανή συνεργασία. Δυστυχώς, η απάντηση ήταν αρνητική.

 

klaus1Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος σκηνοθέτης που θα θέλατε να δουλέψετε μαζί του για ένα soundtrack;

Όχι κάποιος συγκεκριμένος. Πολλοί. Οποιοσδήποτε.

 

Ο Martin Gore των Depeche Mode σας είπε ότι είστε ήρωας γι’ αυτόν. Το ίδιο πιστεύουν και πολλοί άλλοι μουσικοί, αλλά δεν ενδιαφέρεστε ιδιαίτερα γι’αυτά τα σχόλια. Πιστεύετε ότι ένας καλλιτέχνης δεν θα πρέπει να νοιάζεται για τις απόψεις των άλλων ανθρώπων;

Φυσικά και ενδιαφέρομαι για τις γνώμες των ανθρώπων για τη μουσική μου. Όλοι θέλουν να είναι αγαπητοί από τους άλλους, έτσι δεν είναι; Ειδικά αν αυτοί οι άνθρωποι είναι ειδικοί στο ίδιο αντικείμενο. Και οι «κανονικοί» ανθρώποι; Το ίδιο, καμμία διαφορά. Στην τελική, ζω από την συμπάθειά τους. Συνάντησα τον Martin Gore και τους ανθρώπους των Depeche Mode μετά από μια πρόσφατη συναυλία τους εδώ στην Γερμανία, και περάσαμε μερικές ενδιαφέρουσες και προσωπικές ώρες στο lobby του ξενοδοχείου τους.

 

Στην περασμένη μας συνέντευξη, (Νοέμβρης 2010) μου είπατε ότι ήμουν η πρώτη σας επαφή από την Ελλάδα και ότι ποτέ δεν λάβατε γράμμα από οπαδό ή οποιαδήποτε άλλη αντίδραση από την Ελλάδα, παρ’ ότι δημιουργείτε μουσική για 40 χρόνια. Έχετε λάβει καθόλου ανταπόκριση από Έλληνες οπαδούς ή διοργανωτές έκτοτε;

Δεν θυμάμαι να έλαβα. Αλλά το ίδιο συμβαίνει και με πολλές άλλες χώρες, ακόμα και με ολόκληρη την ήπειρο της Αφρικής: Μόνο ΕΝΑΣ από κει επικοινωνεί μαζί μου τις τελευταίες 4 δεκαετίες. Τον θυμάμαι πρώτον, γιατί μου γράφει από την Νότια Αφρική τακτικά, κάθε 7 χρόνια ή κάπου τόσο. Και δεύτερον, επειδή το όνομά του είναι Dennis Moore (…και αν οι αναγνώστες σου δεν καταλαβαίνουν.. να δουν: Monty Python).

Σ’ευχαριστώ πολύ που δεν με ξέχασες και μου έκανες και πάλι μερικές ενδιαφέρουσες ερωτήσεις.

 

 

Ένα τεράστιο «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ» στον Klaus Schulze για τις απαντήσεις του.

Τσεκάρετε το http://www.klausschulze.com .

 

 

loading...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry