HIT CHANNEL ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚH ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Ιούλιος 2011. Να συνομιλείς με τον Eddie Kramer μοιάζει σχεδόν σουρεαλιστικό για ένα φοιτητή που ζει σε μια φτωχή και διεφθαρμένη Ευρωπαϊκή χώρα  όπως η Ελλάδα.. Το βιογραφικό του είναι σοκαριστικό.Έχει δουλέψει σαν παραγωγός/μηχανικός ήχου με μπάντες και καλλιτέχνες όπως οι  Jimi Hendrix, Led Zeppelin, The Beatles, Rolling Stones, KISS, Peter Frampton, Traffic, Derek and The Dominos και πολλούς ακόμη. Διαβάστε παρακάτω τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα πράγματα που μας είπε:

 

eddiek3Πρώτον, είναι μεγαλή μου τιμή που μιλάω μαζί σας.

Παρακαλώ.

 

Μίλησα πρόσφατα με τον Terry Brown (παραγωγός των Rush, Fates Warning, Voivod). Ίσως τον γνωρίζετε.

Ο  Terry δούλευε  στα  Olympic Studios  από το 1967.Ήταν μηχανικός ήχου σαν κι εμένα και σε μια ή δυο ηχογραφήσεις που δεν ήμουν διαθέσιμος, με αντικατέστησε. Νομίζω ότι δούλεψε με τον  Jimi  (Hendrix)  μια ή δυο φορές.

 

Πρόσφατα, κυκλοφορήσατε το φωτογραφικό βιβλίο σας  “From the Other Side of The Glass”. Ποιο ήταν το κίνητρο σας για να ξεκινήσετε να βγάζετε φωτογραφίες κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων;

Το βιβλίο δεν κυκλοφορεί ακόμα. Προγραμματίζουμε επίσης να κάνουμε ένα ντοκυμαντέρ.

 

Υπάρχουν φωτογραφίες στο  site  σας που φαίνονται τρομερές.

Το  site  δεν λειτουργεί πλήρως ακόμα. Θα το ανεβάσουμε σύντομα. Η ιδέα προέκυψε όταν ένας άλλος μηχανικός κρατούσε μια φωτογραφική μηχανή και τον ρώτησα αν θα ήθελε να μου την πουλήσει. Έτσι.αγόρα την φωτογραφική μηχανή για 10 λίρες,μεγάλο ποσό για την εποχή και ξεκίνησα να τραβάω φωτογραφίες τον κόσμο. Και να εξασκούμαι σ’αυτό. Ήμουν ερασιτέχνης και μου άρεσε. Ήταν όλοι τους μουσικοί και δεν υπήρχε πρόβλημα γι’αυτούς να τραβάω φωτογραφίες.. Ξέρεις, είχα μια τυχερή δουλειά,δούλεψα με τον Jimi Hendrix, τους Rolling Stones, τους Traffic και όλες αυτές τις μπάντες. Οι μουσικοί, οι   managers, όλος ο κόσμος δεν είχε πρόβλημα να τον τραβάω φωτογραφίες!(γέλια) Έτσι ξεκίνησα και το πήγα μέχρι τα τέλη του ’72. αρχές του ’73. Αυτή την εποχή την αποκαλώ η «Χρυσή Εποχή του Rock ’n’ Roll» και είμαι τυχερός που ήμουν τη σωστή ώρα στο σωστό μέρος.

 

Ήσασταν  πράγματι πολύ τυχερός. Με την Waves  κυκλοφορήσατε μια σειρά από Audio Plug-Ins (για το Studio). Πόσο δύσκολο ήταν τεχνικά αυτό το  project να το αναπτύξετε;

Με την Waves η κατάσταση είναι ενδιαφέρουσα γιατί πήρε πολύ χρόνο να το τελειώσουμε και το ζητούμενο ήταν οι καινούργιες μπάντες να ακούγονται όπως οι αυθεντικές ηχογραφήσεις των  Jimi Hendrix, Led Zeppelin και άλλων. Το να δημιουργήσουμε τα  Plug-Ins έπρεπε να υπολογίσουμε 3 στοιχεία: Το πρώτο ήταν το Helios. Ίσως σου ακούγεται οικείο…

 

Ναι, είναι ελληνική λέξη.

Το  Helios είναι ο πολύ «μεγάλος ήχος». Έτσι, δημιουργήσαμε τον ήχο σύμφωνα με το  Helios. Δεύτερον, το  gui-editor. Είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για τη μουσική, έχει σχέση με τα drums, τη κιθάρα, το μπάσο και τα πάντα. Το τρίτο στοιχείο είναι να κάνουμε τα πάντα να ηχούν σαν να είναι γραμμένες σε ταινία. Αλλά οι σημερινές μπάντες δεν μπορούν ν’αντέξουν τη χρήση ταινιών, όπως ένα 24-κάναλος καταγραφέας, γιατί είναι πολύ ακριβός,έτσι προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε ένα προσομοιωτή. Αυτό ήταν πολύ, πολύ δύσκολο:χρειαζόταν τεχνολογία, έρευνα και ήταν πολύ ακριβό, πήρε 2 χρόνια για να δημιουργηθεί. Ο προσομοιωτής κάνει αυτό που κάναμε στο παρελθόν και τα τρία στοιχεία: το  Helios, το  gui-editor  και ο προσομοιωτής  είναι ακριβώς από τι αποτελείται ένα  Plug In.

 

Ίσως γνωρίζετε ότι τώρα είναι της μόδας οι αναλογικές ηχογραφήσεις: White  Stripes κτλ (Witchcraft, Electric Wizard)..Έτσι, αυτό μπορεί να φανεί χρήσιμο στις νεότερες μπάντες που θέλουν έναν αναλογικό ήχο;

Εγώ ακόμα ηχογραφώ αναλογικά,α ν μπορούν να το αντέξουν οικονομικά αυτοί.. Χρησιμοποιώ 24-κάναλη και 16-καναλη κονσόλα και τα μεταφέρουμε χρησιμοποιώντας VRL. Έτσι ασχολούμαστε με τα πάντα: και αναλογική και ψηφιακή.

 

Νομίζετε ότι η αγάπη σας για την τεχνολογία από πολύ μικρή ηλικία σας οδήγησε να γίνετε πολύ σημαντικός αργότερα πίσω από την κονσόλα;

Θα πρέπεις να κατανοήσεις ότι δεν είμαι πολύ χωμένος στην τεχνολογία. Χρησιμοποιώ την τεχνολογία για να δημιουργήσω τον ήχο.

 

eddiek1Εννοώ την περιέργια για την τεχνολογία.

Η περιέργεια ξεκίνησε σαν μουσικός. Σπούδασα κλασσική μουσική όταν ήμουν στη Νότια Αφρική. Οι συμπατριώτες μου ήταν πολύ γενναιόδωροι με την εκπαίδευση και σαν έφηβος ασχολήθηκα με την jazz, το rock ’n’ roll και όταν πήγα στην Αγγλία στα ‘60s  και ξεκίνησα σαν μηχανικός ήχου  μπορούσα να συνδυάσω την αγάπη μου για τα ηλεκτρονικά και την τεχνολογία. Δεν είμαι τεχνικός, αλλά μ’αρέσει τι μπορείς να κάνεις με την τεχνολογία, αλλά δεν μπορείς να πεις ότι είμαι τεχνικός.

 

Πόσο σημαντική ήταν για την μετέπειτα καριέρα σας η περίοδος που περάσατε στα Pye Studios;

Στα  Pye ήμουν για μικρό χρονικό διάστημα. Νομίζω περίπου για ένα χρόνο. Τα  Pye  ήταν σημαντική εμπειρία γιατί εκεί ήταν ο δάσκαλός μου, ο μέντοράς μου, ένας τύπος ονόματι Bob Auger, πιθανόν ένας από τους σπουδαιότερους μηχανικούς ήχου. Έκανε pop  ηχογραφήσεις, rock  ηχογραφήσεις, πολλά διαφορετικά πράγματα.

 

Ποια είναι τα  projects, με τα οποία σχολείστε αυτή την εποχή; Κάνετε καθόλου ηχογραφήσεις αυτή την εποχή;

Θεέ μου! Πάντα είμαι αναμεμειγμένος σε πολλές ηχογραφήσεις. Πρώτα απ’όλα, υπάρχει ένα πολύ μεγάλο  project  σχετικά με τον  Jimi Hendrix:4 CDs  από συναυλίες από το San Francisco,στο Winterland  το 1968, 3 νύχτες, 6  shows, 2 shows τη βραδιά. Και θα έχουμε αυτές τις συναυλίες ολόκληρες μαζί με μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που έδωσε μετά από μια συναυλία στο  Boston Garden. Θα υπάρχει επίσης μια επανακυκλοφορία από ένα άλλο  live CD  του  Jimi  που κυκλοφόρησε πριν 10-12 χρόνια.

Δουλεύω με μια μπάντα από την Κροατία που λέγεται  Wasting Generation. Επίσης δουλεύω σε ένα τρομερό  project  που λέγεται Eternal Defense που θα περιλαμβάνει βιβλίο comic, κινούμενα σχέδια, ορχήστρα και μουσική heavy metal.

 

Ποιοι θα είναι οι μουσικοί;

Ο  Joe Satriani και πολλοί άλλοι μουσικοί.

 

Θα είναι και ο Steve Vai ανάμεσά τους;

Πιθανόν. Επίσης ο Gus G (σ.σ: κιθαρίστας Ozzy Osbourne, Firewind)

 

Είναι Έλληνας! Του έχω μιλήσει!

Το ξέρω. Είναι σπουδαίος κιθαρίστας.Τ σεκάρετε το site. Πρέπει ακόμα ν’αναφέρω ένα συγκλονιστικό κιθαρίστα που κάνω παραγωγή σ’αυτόν, τον  Michael Williams Band. Είναι ένας σπουδαίος μαύρος  blues κιθαρίστας, ανοίγει τις συναυλίες για τον   Buddy Guy  και τον  Eric Johnson. Μπορείς να ακούσεις στοιχεία από τον Jimi Hendrix  στον ήχο του. http://michaelwilliamsband.com

 

Γράψατε το βιβλίο “Hendrix: Setting the Record Straight” με τον  John McDermott. Πόσο δύσκολο ήταν συναισθηματικά να γράψετε όλα αυτά τα πράγματα;

Αυτό ήταν το  1992-93. Με τον  John McDermott κυκλοφορήσαμε δύο βιβλία. Αυτό και το  “Jimi Hendrix Sessions”. Και τα δύο βιβλία είχαν πολλές συνευντεύξεις και πολύ έρευνα. Νομίζω ότι το “Setting the Record Straight”  λέει την αλήθεια, σε αντίθεση με κάποια άλλα βιβλία που δεν κάνουν το ίδιο.

 

Πόσο δύσκολη ήταν η διαδικασία να συλλέξετε και να κάνετε ικανό για ακρόαση όλο το υλικό από το αρχείο που άφησε πίσω του  ο  Jimi Hendrix;

Γνωρίζουμε τα πάντα που έχει κάνει. Έχουμε όλες τις ηχογραφήσεις. Αλλά απαιτεί πολύ δουλειά και πολύ ακρόαση. Περνάω πολλές ώρες για να σιγουρευτώ ότι ακούγεται σύγχρονο, με πολύ σύγχρονα στοιχεία. Είμαι πολύ χαρούμενος με την νέα εταιρία, τη  Sony Legacy, κάνουν εξαιρετική δουλειά. Έχουμε τα  master tapes, αυτοί κυκλοφορούν το album, το διαφημίζουν.

 

Πόσο πολύ «ελευθερία» είχατε όταν εργαζόσασταν για τα  albums  των Led Zeppelin; To  status  που είχε ο Jimmy Page (σ.σ:μάγος και καλά, και τα λοιπά για να γίνεται ντόρος) επηρέαζε την συνεργασία σου μαζί του στο  studio;

Δουλεύοντας με τον Κύριο  Page  ήταν πάντοτε ευχάριστο. Εννοώ ότι ο τύπος ήξερε τι ακριβώς ήθελε, ήταν πολύ ακριβής και πολύ απαιτητικός. Ήξερε τι  ήθελε να ακούσει και του πραγματοποιούσα αυτό που ήθελε να ακούσει, έτσι πιστεύω ότι έκανα καλή δουλειά αν σκεφτείς ότι δούλεψα μαζί τους για 5-6  albums(σ.σ:Από το “II” μέχρι το “Physical Graffiti” στα studio albums). Έχω βαθύ σεβασμό στον  Jimmy και σε όλη την μπάντα. Είναι τιμή μου που είμαι μέρος του θρύλου τους.

 

Ο  Jimmy Page ήταν ο παραγωγός, εσείς ήσασταν ο μηχανικός ήχου. Ποιος ακριβώς ήταν ο ρόλος του John Paul Jones στο  studio; Έκανε μόνο τις ενορχηστρώσεις;

Δεν μπορώ να πω ακριβώς. Οι Led Zeppelin δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν αν δεν ήταν αυτά τα τέσσερα μέλη. Δεν είδατε τι έγινε μόλις πέθανε ο John Bonham. Έπρεπε να σταματήσουν. Ήταν χωρίς αμφιβολία ο σπουδαιότερος  rock’n’roll drummer στον κόσμο. Ο  John  Paul Jones..

 

eddiek2(Τον διακόπτω). Είμαι τεράστιος οπαδός του John Paul Jones!

Ήξερα τον  John Paul Jones όσο καιρό ήξερα και τον  Jimmy Page, από την περίοδο που ήταν  session μουσικοί. Ο John Paul Jones ήταν ένας σπουδαίος ομαδικός παίχτης. Είχε βάθος και έπαιρνε αυτό που έκανε ο Jimmy Page, το επέκτεινε και το έκανε πιο «απέραντο». Επέκτεινε τις ιδέες του  Jimmy  παραπέρα, ήταν ένα φαινόμενο. Ο Jimmy δεν έκανε ενορχηστρώσεις, αλλά είχε τις ιδέες. Δεν μπορείς να φανταστείς τους Led Zeppelin με άλλα μέλη. Δεν μπορείς να τους φανταστείς χωρίς τη φωνή του Robert Plant. Ο ένας συμπλήρωνε τον άλλο. Όπως και οι Beatles. Υπήρχε πάντα ένταση μεταξύ του John (Lennon) και του Paul (McCartney). Το ίδιο με τον  Jimmy Page και τον   Robert Plant. Αν δεν υπάρχει ένταση, δεν μπορείς να παράγεις. Το ίδιο πράγμα με τον  Mick (Jagger) και τον Keith (Richards) στους  Stones. Το ίδιο με τους Kinks, τον  Ray (Davies) και τον Dave (Davies). Όλες οι  rock’n’roll μπάντες θα έπρεπε να έχουν αυτή την ένταση.

 

Υπάρχει μεγάλο σούσουρο μεταξύ των οπαδών των Led Zeppelin σχετικά με το πόσο πραγματικά “live”  είναι το  “The Song Remains the Same” live album και την ταινία  (Κοιτάξτε το  site  για τα  “Garden Tapes”). Ποια είναι η αλήθεια;

Δεν ξέρω ακριβώς. Νομίζω ότι η φωνή του Robert  δεν ήταν αρκετά δυνατή προς το τέλος αυτών των συναυλιών και υποθέτω ότι υπήρξε κάποια διόρθωση.

 

Στο  studio..

Δεν μπορώ να το πώ αυτό. Δεν ήμουν παρών σ’αυτές τις συναυλίες, έκανα τη μίξη μετά. Δεν μπορώ να το πω αυτό στα σίγουρα.

 

Πριν δύο μέρες (τη Δευτέρα) μίλησα με τον  Bobby Whitlock  από τους  Derek and The Dominos.

Ναι τους έχω ηχογραφήσει ζωντανά.

 

Ναι, τα  live albums τους. Πιστεύετε ότι αυτή η μπάντα θα έπρεπε να διαρκέσει περισσότερο (διήρκησε μόνο 1 χρόνο);

Ξέρεις τον Eric Clapton (σ.σ: Μακάρι να τον γνώριζα)…Πάντα θέλει να προχωράει.

 

Όταν πρωτοσυνάντησατε τα μέλη των KISS πίστευατε  ότι είχαν τη δυναμική να γίνουν μια τόσο επιτυχημένη μπάντα;

Τα παιδιά από τους  KISS  ήταν ενδιαφέροντα. Τους γνώρισα όταν υπέγραψαν το πρώτο δισκογραφικό τους συμβόλαιο. Ο  manager  τους εκείνη την εποχή με πήγε σε μια συναυλία τους. Είχαν κάτι,δεν ήξερα ακριβώς τι, αλλά το είχαν. Είπα «Ουάου, είναι μια καλή μπάντα και θα μπορούσαν να τα καταφέρουν αργότερα με πολύ δουλειά».

 

Κατά τη δεκαετία του ’80  κάνατε παραγωγή σε πολλά  metal albums (Anthrax, Loundness). Ήσασταν οικείος με αυτό το είδος της μουσικής;

Ναι. Το βλέπω σαν μια φυσιολογική μετάβαση από το  hard rock. Αν η μπάντα εκτελεί τα μέρη της σωστά και έχουν μελωδία, δεν έχω κανένα πρόβλημα. Το speed metal δεν μ’αρέσει ιδιαίτερα.

 

Πριν λίγο μιλήσαμε για τους  Derek and The Dominos. Ο  drummer τους σκότωσε τη μητέρα του με ένα σφυρί. Σοκαριστήκατε όταν το μάθατε αυτό;

Δεν το ήξερα αυτό για χρόνια. Το έμαθα πρόσφατα. Δεν ασχολούμε με τίποτα εκτός από τη μουσική. Δεν ασχολούμε με την πολιτική κτλ. Με ενδιαφέρει μόνο η μουσική. Δεν θα αφήσω τίποτα να με αποσπά από αυτή.

 

Είστε το άτομο που ηχογράφησε πολλούς από τους σπουδαιότερους  live δίσκους στη μουσική ιστορία. Για ποιό live album που κάνατε  είστε περισσότερο περήφανος;

Ππφφφφφφ. (σ.σ: Ξεφυσάει). Είναι δύσκολη ερώτηση. Έχω κάνει πολλά.

 

Πάρα πολλά..

Είναι τόσα πολλά..

 

Είστε ο καλύτερος παραγωγός  live album  όλων των εποχών.

Είναι δύσκολο να το λες αυτό.

 

eddiek4Μα, είναι η αλήθεια.

Θα μπορούσα να πω το  “Frampton Comes Alive” (σ.σ: του Peter Frampton).. Αλλά αυτό με την μεγαλύτερη επίδραση ήταν το  Woodstock. Ήταν μνημιώδες (σ.σ: στο  Woodstock έκανε ενέσες με Βιταμίνη Β για να αντέξει άυπνος για 3 μέρες!)

 

Ποιος ήταν ο ποιο ταλαντούχος μουσικός με τον οποίο δουλέψατε; Ίσως ο  Steve Winwood  (των  Traffic);

Αν επιλέξω έναν, θα ήταν ο  Jimi Hendrix.

 

Τι μουσική ακούτε στον ελεύθερο χρόνο σας;

Δεν έχω καθόλου ελεύθερο χρόνο (γέλια). Είμαι στο  Los Angeles και εκεί οδηγάς πολύ και έχεις το ραδιόφωνο ανοιχτό. Έτσι  ακούω το  NBR, το Κρατικό Ραδιόφωνο. Πολύ κλασσική μουσική, λίγη  jazz. Κάνω τόσο πολύ  rock’n’roll μουσική στο studio,έτσι κάνω ένα διάλειμμα έξω απ’αυτό (γέλια).

 

Ζήσατε και δουλέψατε στις δεκατίες του ’60 και του ’70. Πόσο σημαντική ήταν η συμβολή παραγωγών όπως ο  George Martin (παραγωγός των Beatles), ο  Shel Talmy (παραγωγός, The Who, The  Kinks), ο  Mickie Most (παραγωγός των Animals και του Donovan)  και ο  Jimmy Miller στη σύγχρονη μουσική;

Ας μιλήσουμε για τον Jimmy Miller (παραγωγός των Rolling Stones). Ήταν ο πιο επιδραστικός για την καριέρα μου. Όταν ήμουν νεαρός ήθελα να γίνω σαν τον  Jimmy Miller. Πήρε μια μπάντα σαν τους Stones και έκανε μερικούς από τους καλύτερους δίσκους που έγιναν ποτέ, σαν το  “Beggar’s  Banquet”. Ήταν τόσο ταλαντούχος:ήταν παραγωγός, τεχνικός, τραγουδιστής, συνθέτης, drummer.Είχε τη σπουδαία ικανότητα να συνειδητοποιεί τι οι άλλοι ζητούσαν και έχω μεγάλο σεβασμό γι’αυτόν τον τύπο. Όπως και για όλους τους άλλους. Νομίζω ότι πήρα λίγο από όλους. Ο  George Martin ήταν πολύ σπουδαίος χωρίς αμφιβολία. Ήταν όλοι τους πολύ σημαντικοί.

 

Ποια δουλειά άλλου παραγωγού θα θέλατε να είναι δικιά σας;Ίσως το  “Dark Side of The Moon” (των  Pink  Floyd);

Όχι απαραίτητα. Είμαι πολύ χαρούμενος με τα  albums στο οποίο έχω ήδη κάνει παραγωγή.

 

eddiek5Ποιος ακριβώς ήταν ο ρόλος του Chas Chandler  (σ.σ: μπασίστας των  Animals, παραγωγός και  πρώτος  manager  του  Jimi Hendrix)  στην καριέρα του  Jimi; Έχει γραφτεί ότι έγινε εκατομμυριούχος εξαιτίας του Jimi. Ποια είναι η αλήθεια;

Δεν πιστεύω ότι ο Chas Chandler έγινε εκατομυρριούχος. Αμφιβάλλω γι’αυτό. Έφερε τον Jimi  στην Αγγλία. Δούλεψε μαζί του, τον βοήθησε, τον έσπρωξε σε ποιο  pop  συνθέσεις. Αν δεν ήταν ο Chandler  θα έπαιρνε περισσότερο χρόνο στον  Jimi  να γίνει αναγνωρίσιμος. Ίσως γνωρίζεις ότι πριν πεθάνει ο Jimi υπήρχε συζήτηση για να επιστρέψει ο Chas, και να έχουμε την παλιά ομάδα πάλι μαζί: τον  Jimi. τον  Chas  και εμένα.

 

Έχετε επισκεφθεί ποτέ την Ελλάδα;

Όχι ακόμα. Οι γονείς μου έχουν έρθει, οι φίλοι μου, τα αδέρφια μου, όλη η οικογενειά μου. Αν έχετε μια πραγματικά καλή μπάντα και τον προϋπολογισμό, πάρε με τηλέφωνο.

 

Θα σας πάρω..

Έχω ακούσει ότι έχετε δυο καλά studios στην Ελλάδα. Ένα είναι σ’ένα νησί.

 

Ναι, στη Σαντορίνη. Εκεί ο Joe Bonamassa ηχογράφησε το  “Black Rock” album.

Αν υπάρχει μια καλή rock  μπάντα και ο προϋπολογισμός,ηχογραφώ στην Ελλάδα ..αύριο.

 

Δεν νομίζω ότι υπάρχει μια τόσο καλή  rock μπάντα στην Ελλάδα. Ίσως οι  Firewind  του  Gus G. Θα του το πω.

 

 

Ένα μεγάλο «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ»  στον   Eddie Kramer  για τον χρόνο του και τις σπουδαίες απαντήσεις του.

 

 

Loading...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry