HIT CHANNEL ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: 30 Δεκεμβρίου 2013. Είχαμε την τεράστια τιμή να μιλήσουμε με έναν θρυλικό drummer: τον Billy Cobham. Ο Billy έχει μια εξαιρετική καριέρα παίζοντας με τον Miles Davis, ως μέλος των πρωτοπόρων του jazz fusion, Mahavishnu Orchestra, καθώς και ως solo καλλιτέχνης. Έχει παίξει ακόμα με τους Peter Gabriel (Genesis), Jack Bruce (Cream), Bob Weir (Grateful Dead), Carlos Santana, την μπάντα του Αμερικάνικου Στρατού και πολλούς άλλους. Αυτή την εποχή περιοδεύει για τα 40 χρόνια του κλασσικού solo album του, “Spectrum” και πριν μερικούς μήνες κυκλοφόρησε το διπλό live album, Compass Point, που ηχογραφήθηκε το 1997. Διαβάστε τα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα που μας είπε:

 

billy1Απολαύσατε την περιοδεία για την 40η επέτειο του “Spectrum”;

Ναι, την απόλαυσα. Ήταν πάρα πολύ ικανοποιητική σε ομαδικό επίπεδο. Στην πραγματικότητα, δεν είμαστε ένα αμερικάνικο συγκρότημα . 3 από τους 4 (σ.σ. : ο Billy στα τύμπανα, ο Dean Brown στην κιθάρα και ο Ric Fierabracci στο μπάσο), έχουμε διαβατήρια, ως Αμερικανοί πολίτες, αλλά ο Gary Husband (πλήκτρα) είναι Άγγλος. Έχει όμως συνεργαστεί με πάρα πολλούς αμερικανούς μουσικούς . Όλοι έχουμε αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ μας. Μπορεί να είσαι 9 ετών και να έχεις μεγάλες δυνατότητες και να παίζεις πολλές νότες και να δείχνεις ότι λόγω των ιδεών σου, αυτές μπορεί να σε κάνουν σπουδαίο μουσικό και σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορείς να το σκεφτείς αυτό. Εκτός ίσως αν το έχεις βιώσει αυτό, ως κάποιος που είναι εκεί έξω και έχει δουλέψει για πολλά χρόνια με όλους αυτούς τους μουσικούς με τους οποίους έχω δουλέψει εγώ. Και να παίζεις όσο μακρύτερα γίνεται, όσο πιο δυνατά γίνεται και για όσο το δυνατόν περισσότερο. Έτσι, η ουσία είναι ότι σεβόμαστε ο ένας τον άλλον και δουλεύουμε μαζί, ανά διαστήματα, τα τελευταία 20 χρόνια, εδώ και εκεί. Έτσι, ήταν μια ωραία ιδέα να περιοδεύσουμε για την 40η επέτειο του “Spectrum” και είπαμε: «Ας παίξουμε μαζί , ας είμαστε ευγενικοί και ας σεβόμαστε ο ένας τον άλλο». Νομίζω ότι αυτός είναι και ο λόγος που παίζουμε πολύ καλύτερα.

 

Είστε περήφανος για το κλασικό status που το album “Spectrum” έχει:

Είμαι περήφανος με την ανταπόκριση που έχει κερδίσει αυτό το LP ακόμα σε διάστημα λίγων μηνών, ας μην αναφέρω το πόσο μεγάλο διάστημα είναι 40 χρόνια. Δεν το περίμενα ποτέ αυτό, όχι.

 

Γιατί αποφασίσατε να κυκλοφορήσετε το live album “Compass Point” μετά από 16 χρόνια;

(Γέλια) Λοιπόν, η ιστορία έχει ως εξής: Όταν κάναμε αυτό το δίσκο στις Μπαχάμες, χρειαστήκαμε πολλούς μουσικούς από την τοπική κοινότητα (σ.σ.: η ηχογράφηση έγινε στο ξενοδοχείο Compass Point στις Μπαχάμες). Κάποιοι από αυτούς δεν ήθελαν να παίξουν μαζί με ένα από τα όργανα που παίζαμε . Ήθελαν το πιάνο μας μην να παίξει τις μελωδίες. Και το 1997-8, δεν υπήρχε καμία πιθανότητα να παίξεις εκεί με λογισμικό υπολογιστή το οποίο χρησιμοποιείς για να παίξεις τα κομμάτια. Αλλά μετά από όλα αυτά τα χρόνια, το μυαλό μπορεί να αλλάξει και μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη πρόοδος και να έχεις το τελικό αποτέλεσμα που θέλεις. Μας πήρε περίπου 15 χρόνια για να βγάλουμε αυτό το δίσκο. Επειδή το πιάνο δεν μπορούσε να παίξει τις μελωδίες. Αλλά 15 χρόνια αργότερα, το πιάνο είναι και πάλι εδώ .

 

Μπορείτε να μας περιγράψετε τον ήχο και το θέμα του επερχόμενου album σας,“Tales From the Skeleton Coast”;

Είναι σαν Mahavishnu Orchestra με ένα πολύ καλό μίγμα Ανατολικο-ευρωπαϊκής μουσικής, με πολλούς από αυτούς τα ενδιαφέροντες ρυθμούς και με πολύ μεγαλύτερη επιτυχία απ’ ότι έχουμε κάνει ως τώρα. Δούλεψα μόνος μου σε πολλά από τα μέρη. Παίζουμε πολλά διαφορετικά πράγματα. Και για πρώτη φορά χρησιμοποιούμε synthesizer φωνητικών στο studio. Έτσι, αυτή είναι η πρώτη φορά για μένα.

 

billy3Πώς συνέβη να έχετε τον Tommy Bolin (που προσχώρησε στους Deep Purple δύο χρόνια αργότερα, το 1975) στο albumSpectrum”; Ήταν άγνωστος τότε.

Όχι σε όλους . Ήταν κιθαρίστας σε ένα συγκρότημα που ονομαζόταν Zephyr, και ο Tommy έπαιζε με τους Zephyr στις μεσοδυτικές πολιτείες . Όταν τον άκουσα , ήμουν μέλος μιας μπάντας που ονομαζόταν Dreams, και συναντηθήκαμε μαζί κάπου… στην Αϊόβα, στην Βόρεια Καρολίνα ή κάτι τέτοιο . Και αυτό ήταν κάτι που θυμόμουν όταν ήρθε στη Νέα Υόρκη και με πολλά παιδιά από το εν λόγω συγκρότητα, κάναμε αρκετή παρέα και έγινε πολύ στενός φίλος με τον Jan Hammer (σ.σ. : πλήκτρα – Mahavishnu Orchestra , Jeff Beck , solo). Έτσι, η επόμενη κίνηση όταν χρειαζόμουν κάποιον τύπο για να παίξει μαζί μου με την εμπειρία που επιδιώκω, ο Tommy ήταν η τέλεια επιλογή και όλοι από το συγκρότημα μου το είπαν αυτό.

 

Συνθέτετε ακόμα στο πιάνο ;

Ω, ναι . Όχι όλη την ώρα τώρα, αλλά περνάω κάποιο χρόνο στο πιάνο αν μπορώ να βγάλω κάτι από αυτό. Το παίζω στο πιάνο και μετά το γράφω στον υπολογιστή μου .

 

Στο 44ο Montreux Jazz Festival το 2010, παίξατε για πρώτη φορά με τον John McLaughlin μετά από δεκαετίες. Πόσο συναισθηματική ήταν για σας αυτή η συναυλία;

Δεν ήταν συναισθηματική. Είναι σαν να μην έχεις κάνει ποδήλατο για μεγάλο χρονικό διάστημα και μετά να ξανακάνεις. Τίποτα δεν έχει αλλάξει , όλα είναι εντάξει .

 

Ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα που μάθατε κατά την χρονική περίοδο που παίζατε με τον Miles Davis ;

Βεβαιώθηκα ότι αν κάνεις κάποιο λάθος, συνεχίζεις. Μην κολλάς σε αυτό, ακολούθησε την καρδιά σου και ανέπτυξε μόνος σου ένα μέσο για τις ιδέες σου. Πολλές φορές μέσα από τα αρνητικά πράγματα που συμβαίνουν, βγαίνουν θετικά πράγματα. Θα πρέπει να προσπαθείς να είσαι διερευνητικός και να συνεχίζεις να παίζεις ό, τι παίζουν οι άλλοι. Διαφορετικά, μάλλον θα χάσεις την υπόστασή σου και αυτό είναι πολύ σημαντικό.

 

billy2Παίξατε στην μπάντα του Αμερικάνικου Στρατού για 3 χρόνια. Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η εμπειρία όσον αφορά την μετέπειτα καριέρα σας ;

Έπρεπε να μάθω να έχω μεγαλύτερη πειθαρχία. Η πειθαρχία στη μουσική μπορεί να σε κάνει καλύτερο μουσικό. Ένα σημαντικό πράγμα είναι ότι όταν λες ότι θα κάνεις κάτι, να το κάνεις . Και όταν λες ότι θα το κάνεις σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, προσπάθησε να είσαι σίγουρος ότι θα κάνεις αυτό που λες ότι θες να κάνεις. Θέλω να πω, είναι πολύ σημαντική η πειθαρχία, το να ακολουθείς τις εντολές, όλα αυτά τα πράγματα που όλοι πρέπει να κάνουν στο στρατό. Έτσι, η περίοδος που πέρασα στην μπάντα του Αμερικάνικου Στρατού ήταν πολύ σημαντική για τις βάσεις της μουσικής καριέρας μου .

 

Τα πηγαίνατε καλά με τον Tony Williams (drumsMiles Davis, Tony Williams Lifetime, Trio of Doom); Σας ρωτάω γιατί ο John McLaughlin μου είπε ότι ο Tony τσακωνόταν όλη την ώρα με τον Jaco Pastorius!

Τι μπορώ να πω; Δεν είχα κανενός είδους τσακωμούς με τον Tony Williams. Ίσως μερικοί άνθρωποι να το πιστεύουν αυτό . Φυσικά, όταν είσαι δύσκολος άνθρωπος, μπορεί να είναι δύσκολο να συνεργαστείς με κάποιους ανθρώπους. Δεν ξέρω, δεν είχα ποτέ κανένα πρόβλημα.

 

Πώς νιώσατε όταν ακούσατε ότι το “Stratus” (από το “Spectrum”) το sample-αραν οι Massive Attack στο τραγούδι τους, “Safe from Harm”;

Αχ, ωραία ! Επειδή ήξερα ότι έχω τον έλεγχο στα master μου. Έτσι, έπρεπε να έρθουν σε μένα και να ζητήσουν την άδειά μου . Έτσι, όλα ήταν μια χαρά για όλους .

 

Συνεργαστήκατε με τον Peter Gabriel στην παραγωγή του WOMAD festival το 1992. Έχετε παίξει ποτέ μαζί;

Βεβαίως. Περιοδεύσαμε μαζί το 1994 ή ‘95 . Αντικατέστησα τον drummer του, Manu Katche, στο τέλος αυτής της περιοδείας , το ‘94 ή ‘95, κάπου εκεί . Ήταν μια σπουδαία εμπειρία. Δεν μπορώ να πω τίποτα κακό. Είναι ένα ακόμα μέρος της διαδικασίας εξέλιξής μου ως μουσικός .

 

billy5Έχετε ευχάριστες αναμνήσεις από την περίοδο που παίζατε με τους Bobby and the Midnites (με τον κιθαρίστα των Grateful Dead, Bob Weir) ;

(Γέλια) Οι Bobby and the Midnites! Σίγουρα, έχω πολύ καλές αναμνήσεις παίζοντας με τον Bob Weir. Υπήρχαν πολλά πράγματα που προέκυψαν τότε. Αυτό ήταν κάτι θετικό, πολύ θετικό.

 

Με ποιον μουσικό είχατε την καλύτερη μουσική και πνευματική επικοινωνία επί σκηνής;

Δεν έχω κάποια προτίμηση. Κάθε κατάσταση είναι καλή από μόνη της, και είτε ήταν καλύτερη ή χειρότερη, μου άρεσε. Κάποια θα μου άρεσε περισσότερο από κάποια άλλη, αλλά έχω βρει τον συνδυασμό σε αυτό το άθλημα. Ακόμα κι αν σκεφτόμουν με αυτόν τον τρόπο, πέρασα καλά παίζοντας με τον Bob Weir, τους Mahavishnu και τον Gabriel. Πέρασα καλα. Θέλω να πω, ότι είναι σπουδαίοι άνθρωποι και έχω κάνει μια μεγάλη καριέρα. Μακάρι να μπορούσα να ξεκινήσω νωρίτερα .

 

Θα θέλατε να παίξετε ξανά με τον Jack Bruce (μπασίστας/τραγουδιστής των Cream);

Σ’αυτό το σημείο, όχι πραγματικά. Νομίζω ότι το έχουμε κάνει αυτό.

 

Σας αρέσουν drummers όπως οι Steve Gadd (Eric Clapton, Paul Simon) και Vinnie Colaiuta (Jeff Beck, Sting, Frank Zappa);

Ναι, νομίζω ότι είναι πολύ ωραίοι παίκτες. Απολύτως, απολύτως.

 

billy6Πιστεύετε ότι οι συναυλίες είναι πιο σημαντικές από τα studio albums;

Νομίζω ότι όταν παίζεις ζωντανά κρεμάς την καρδιά σου στα μανταλάκια (σ.σ: δίνεις και την ψυχή σου). Και θα προτιμούσα να το κάνω αυτό από το να παίζω στο studio. Επειδή το studio σου δίνει πάρα πολλές επιλογές: μπορείς να πας πίσω και μπορείς κάνεις αυτό και το άλλο. Αλλά όταν παίζεις ζωντανά, ο τελικός σκοπός είναι να παίζεις ως αυτός που είσαι εκείνη τη στιγμή. Αυτό που ακούγεται σαν ένα λάθος, είναι το καλύτερο που ένιωθες. Ναι λοιπόν, προτιμώ να παίζω ζωντανά από το να το κάνω αυτό στο studio.

 

Απογοητεύεστε όταν βλέπετε νεότερους drummers να ενδιαφέρονται περισσότερο για να κερδίσουν endorsements από το να παίζουν drums;

Όχι, ποτέ δεν χάνω τον χρόνο μου για να το σκεφτώ αυτό. Αυτό το πράγμα είναι business και χρήμα. Δεν με νοιάζει τι κάνει κάποιος άλλος . Έχω το δικό μου πρόβλημα μόνο και μόνο προσπαθώντας να παίξω για μένα. Έτσι, δεν βρίσκομαι σε ανταγωνισμό με κανέναν άλλον. Αυτό ένιωθα για τον εαυτό μου. Προσπαθώ να κάνω το καλύτερο που μπορώ.

 

Τι μουσική ακούτε τώρα;

Αυτή τη στιγμή, ακούω τα έργα του Stravinsky.

 

billy9Θυμάστε την πρώτη συναυλία που παίξατε στην Αθήνα στις αρχές της δεκαετίας του ’80;

Ουάου! Ναι , το θυμάμαι κάπως αμυδρά. Ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 και παίξαμε σε ένα γήπεδο μπάσκετ (σ.σ.: στο κλειστό του Σπόρτινγκ ). Αυτό θυμάμαι . Ήταν με τον Mike Stern (κιθάρα) , τον Tim Landers (μπάσο), τον Gil Goldstein (πλήκτρα) και τον Michal Urbaniak (βιολί). Αυτό είναι το συγκρότημα που θυμάμαι από εκείνη την εποχή (σ.σ: Billy Cobham and Glass Menagerie). Ναι, ήταν μια αληθινή εμπειρία.

 

Θυμάστε κάποια αστεία ιστορία από τις ηχογραφήσεις του album, “Jack Johnson” (Miles Davis – 1970);

Όχι , δεν θυμάμαι.

 

Έχετε κάποια εξήγηση για την παράξενη συμπεριφορά του Jeff Beck προς εσάς; Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι σας είπε «Πάω στην τουαλέτα» και δεν τον είδατε ξανά από τότε!

Ω ναι , συμβαίνουν αυτά τα πράγματα, ξέρεις . Ο Jeff ήρθε για το soundcheck ή την πρόβα που είχαμε προγραμματίσει να κάνουμε στο Λος Άντζελες το ‘78. Ήρθε και είπε ότι θα επιστρέψει. Πήγαινε στην τουαλέτα και δεν τον ξανάδα για τα επόμενα… 20 χρόνια (γέλια) . Συμβαίνουν αυτά τα πράγματα. Πήγε τη λάθος στιγμή στην τουαλέτα , υποθέτω.

 

Ένα τεράστιο «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ» στον Billy Cobham για τις απαντήσεις του.

Official Billy Cobham website: www.billycobham.com

Official Billy Cobham Facebook page: https://www.facebook.com/pages/Official-Billy-Cobham/192307764191608

loading...
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry